Specyfika rozwoju pre- i postnatalnego dzieci ze spektrum FASD. Zaburzenia komunikacji językowej
View/ Open
Author:
Pawłowska-Jaroń, Halina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-912-6
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
FASDdzieci
rozwój
język dzieci
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Marzeniem każdej kobiety jest wydanie na świat zdrowego dziecka. Nie każda
jednak wie, że spożywanie nawet najmniejszej ilości alkoholu w okresie ciąży może
pozbawić rozwijającego się w łonie matki człowieka szans na prawidłowy rozwój.
Współczesne kobiety piją okryte wstydem, nierzadko w ukryciu. Babcie, matki i siostry.
Pozbawione pracy i wspinające się na kolejne szczeble kariery zawodowej. Spożywany
przez nie alkohol klasyfikowany jest jako najbardziej inwazyjny teratogen
neurobehawioralny, czyli taki, którego bezpośrednim skutkiem działania jest uszkodzenie
mózgu rozwijającego się płodu. Jest on jedyną przyczyną wywołującą nie tylko
Fetal Alcohol Syndrome (FAS) – alkoholowy zespół płodu, ale cały zespół objawów
określanych nazwą Fetal Alcohol Spectrum Disorders (FASD) – obraz skutków
rozwojowych występujących u potomstwa matek pijących alkohol w okresie ciąży.
Niniejsza publikacja jest z jednej strony kolejną próbą przekonania o zagrożeniach,
jakie stwarza dla rozwijającego się dziecka niewielka nawet dawka alkoholu
wypita przez matkę w okresie ciąży, z drugiej zaś postulatem podjęcia wczesnej diagnozy
i terapii dzieci dotkniętych skutkami ekspozycji na alkohol w życiu płodowym,
które pozwolą zminimalizować i tak znaczne problemy rozwojowe.
Rozdział pierwszy dotyczy zatem zagadnień rozwoju płodowego. Oprócz ogólnych
informacji na temat ontogenezy dziecka, dużo miejsca poświęcono prenatalnemu
rozwojowi mózgu. Szczegółowy opis rozwoju układu nerwowego zaznaczony
jest ze względu na ważne funkcje, jakie pełni, szczególnie z punktu widzenia logopedycznego.
Rozdział drugi to charakterystyka wcześniactwa i jego etiologia. Znajdziemy
w nim odpowiedzi na następujące pytania: które dziecko uważamy za przedwcześnie
urodzone, według jakich wyznaczników wydzielane są porody przedwczesne, a także
jakie są ich przyczyny. W jednym z podrozdziałów przedstawione zostały choroby,
powikłania oraz patologie związane z czynnościową oraz anatomiczną niedojrzałością
narządów i układów wcześniaków. Obok problemów zdrowotnych dzieci, w rozdziale
tym zwrócono uwagę na niedogodności, jakich mogą one doświadczać podczas
pobytu na oddziałach intensywnej opieki medycznej (OIOM).
Praca terapeutyczna z pacjentem z zaburzonym rozwojem języka skłania do
refleksji nad sposobem postrzegania przez niego świata, sposobem myślenia, rozumienia
tego, w jakim świecie żyje, rozumienia przekazu komunikatu, skoro przekaz
werbalny jest utrudniony lub niemożliwy. Refleksja taka wymaga jednak znajomości
mózgowej organizacji funkcji językowych. Rozważania dotyczące tych zagadnień stanowią
treść rozdziału trzeciego.
W kolejnym rozdziale zaprezentowana została specyfika rozwoju dzieci z FASD
(spektrum skutków rozwojowych występujących u potomstwa matek pijących alkohol
w okresie ciąży), stanowiąca efekt teratogennego działania alkoholu.
Kolejny rozdział przygotowujący czytelnika do analizy zagadnień rozwoju i specyfiki
języka dzieci z zespołem zaburzeń poalkoholowych stanowi przegląd badań
dotyczących rozwoju języka dziecka. Zamyka go próba przedstawienia neurobiologicznych
teorii tłumaczących uwarunkowania i mechanizm jego nabywania przez
dziecko.
Rozdział szósty zawiera teoretyczne podstawy badań własnych oraz dane charakteryzujące
grupę badawczą, z wyodrębnionymi trzema podgrupami – dzieci ze
zdiagnozowanym płodowym zespołem alkoholowym (FAS), poalkoholowymi zaburzeniami
neurorozwojowymi (ARND) oraz swoistą grupą kontrolną, dziećmi poddanymi
prenatalnej ekspozycji na alkohol a w opinii środowiska, nie prezentującymi
nieprawidłowości rozwojowych, czyli dzieci z grupy PEA.
Rozdział siódmy poświęcony jest funkcjonowaniu języka dzieci ze spektrum
FASD. Wprowadzenie stanowi ocena kompetencji językowych oraz sposobu pracy tej
grupy przez nauczycieli nauczania zintegrowanego, kolejno analizie poddany został
poziom funkcjonowania podsystemów języka, a także poruszone zostały zagadnienia
z zakresu świadomości metajęzykowej dzieci, przejawianej przez nie świadomości
sytuacji społecznego komunikowania się i wreszcie zanalizowane zostały językowe
i pozajęzykowe zjawiska obecne w wypowiedziach dzieci, stanowiące punkt wyjścia
do formułowania kolejnych hipotez badawczych w odniesieniu do grupy pacjentów
ze spektrum poalkoholowych zaburzeń rozwojowych.
W zakończeniu dokonano próby wyciągnięcia wniosków dotyczących procesu
diagnostyczno-terapeutycznego osób narażonych na ekspozycję alkoholu w okresie
rozwoju prenatalnego, czy szerzej czynnika teratogennego.