Idee Marii Grzegorzewskiej jako inspiracje rozwoju współczesnej pedagogiki specjalnej
View/ Open
Author:
Dyduch, Ewa
Mikrut, Adam
Zielińska, Jolanta
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Dyduch, Ewa
Mikrut, Adam
Zielińska, Jolanta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-875-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Maria Grzegorzewskapedagogika specjalna
Date: 2014
Metadata
Show full item recordAbstract
Maria Grzegorzewska – człowiek niezwykły, osobowość wielkiej miary – skromna,
wyrozumiała, pełna dobroci, zawsze gotowa przyjść drugiemu człowiekowi z pomocą.
Choć od Jej śmierci minęło 45 lat, trudno o Niej mówić i pisać w czasie
przeszłym. Stworzyła teoretyczne zręby pedagogiki specjalnej, nadała zawodowi
pedagoga specjalnego rangę piękna i dawania szczęścia temu, kto ten zawód prawdziwie
sprawuje (por. Doroszewska 1989, s. 67). Jej idee i działalność naukowa,
organizacyjna i społeczna stanowiły i ciągle stanowią ważne źródło wiedzy o człowieku
i jego niepełnosprawności. Idea Marii Grzegorzewskiej, tzw. wspólnego nurtu,
tj. poznania wspólnych (i swoistych) problemów osób z niepełnosprawnością,
aczkolwiek bardzo różnych, wyznacza i dzisiaj właściwy sposób oddziaływania rewalidacyjnego.
Nieustanna praca nad sobą, konsekwentne dążenie do wyznaczonego
celu, ciągłe ustosunkowywanie się do życia i zmieniającej się rzeczywistości, przy
zachowaniu własnej indywidualności i wolności wewnętrznej – to wciąż aktualne
cechy współczesnego nauczyciela.
Rocznica śmierci Marii Grzegorzewskiej i Jubileusz 90-lecia „dzieła Jej życia”
– Państwowego Instytutu Pedagogiki Specjalnej stały się inspiracją do zorganizowania
seminarium naukowego nt. „Idee Marii Grzegorzewskiej jako wyznaczniki
współczesnej pedagogiki specjalnej”. Przesłaniem seminarium była dyskusja badaczy
na tematy wyraziście i perspektywicznie zaznaczające się w obszarze pedagogiki
specjalnej, a dotyczące kluczowych zasad pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami
edukacyjnymi, ukierunkowania i jakości ich kształcenia w skali mikro- i makrospołecznej
oraz kształcenia pedagogów specjalnych.
Seminarium stało się także okazją do uczczenia Jubileuszu 55-lecia pracy pedagogicznej
Pani Profesor Janiny Wyczesany – studentki Profesor Marii Grzegorzewskiej,
realizującej przez wszystkie te lata to, czego się od Niej nauczyła – widzenia
w człowieku niepełnosprawnym CZŁOWIEKA, miłości do niego, walki o jego lepsze
jutro, poszanowania jego godności, gotowości służenia mu. Liczne publikacje
związane przede wszystkim z psychofizycznym funkcjonowaniem osób z niepełnosprawnością,
w tym z problemami intelektualnymi, ich kształceniem, rehabilitacją
i przygotowaniem do zawodu, uczyniły z Niej rzeczniczkę praw ludzi niepełnosprawnych, przyniosły Jej uznanie i
rozgłos w różnych środowiskach pracujących na rzecz
osób i z osobami niepełnosprawnymi. Na Jej Jubileusz zjechali nie tylko pedagodzy
specjalni z całej Polski, reprezentujący wszystkie znaczące ośrodki akademickie, ale
i przedstawiciele innych nauk, organizacji, stowarzyszeń, byli uczniowie i studenci,
przyjaciele.
Niniejsza publikacja została przygotowana przez jej autorów z potrzeby serca.
Część pierwszą poświęcono Pani Profesor Janinie Wyczesany i Jej działalności
naukowo-dydaktycznej. W części drugiej zawarto rozważania na temat nauczyciela
– pedagoga specjalnego w świetle poglądów Marii Grzegorzewskiej oraz współczesnych
koncepcji w edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnością.
Rozważania zawarte w poszczególnych artykułach wyraźnie wskazują, iż
w przyszłości nie grozi nam luka pokoleniowa na drodze rozpoczętej przez Marię
Grzegorzewską. Ich autorzy z zadumą i wnikliwością odnoszą się do założeń i idei
pedagogicznych twórczyni pedagogiki specjalnej, mając świadomość, iż współczesne
potrzeby społeczne osób z niepełnosprawnościami tworzą trudne do pokonania
problemy, które stanowią klucz do kreowania polskiej pedagogiki specjalnej.