W stronę lektury. Propozycje tekstów do opracowania lekcyjnego dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjów
View/ Open
Author:
Sporek, Paweł
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-048-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dydaktykaliteratura polska
język polski
lektury szkolne
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza książka wyrasta z kilkunastoletnich doświadczeń szkolnych
i naukowej obserwacji autora oraz w pewien sposób wpisuje się w zarysowane
wyżej dylematy nauczycielskie. Część bowiem zgromadzonych w niej
projektów lekcyjnych powstawała z myślą o szkole gimnazjalnej. Inne miały
być realizowane w klasach IV–VI szkoły podstawowej. Eksperymentalnie,
dla poszukiwania perspektywy porównawczej, wszystkie one były próbowane
na różnych poziomach kształcenia, w różnych zespołach uczniowskich,
podlegały również rozmaitym transformacjom, także odświeżeniu ze względu
na zachodzące zmiany – tak w samych kolejnych pokoleniach uczniów,
jak i w rzeczywistości społeczno-kulturowej, na której przeogromny wpływ
wywierał oraz ciągle wywiera dynamiczny rozwój technologii komputerowej
i informacyjnej. Część z nich, zaprojektowana i opisana przed laty,
została poddana na nowo metodycznej refleksji. Wymagało to dosyć wyraźnych
zmian – pewne partie tekstu pierwotnie publikowanego zostały usunięte, inne dodane, niektóre zaś znacząco
zmienione. Kolejna grupa projektów
powstawała później, niejako „na bieżąco” dokumentowała zachodzące
zmiany – u uczniów, w ich sposobie odbioru świata, ale i w metodyce, która
musi przecież uwzględniać zmieniającą się sytuację, odmienne otoczenie
kulturowe dorastających pokoleń dzieci i młodzieży. Zazwyczaj także one
poddane są rozmaitym modyfikacjom – okazuje się bowiem, że w szkole
nic nie jest raz na zawsze, a kilka lat czasem zmienia zupełnie optykę w sposobie
patrzenia na edukacyjną praktykę. Jeszcze inne projekty, wcześniej
niepublikowane, są zapisem najnowszych nauczycielskich doświadczeń,
chociaż dojrzewających wcześniej, próbowanych w rozmaitych kontekstach
lekcyjnych. Wszystkie one zaś wyrastają na podłożu wieloletniej praktyki
autora – kilkunastu lat spędzonych w szkole podstawowej, gimnazjum, liceum,
a także za uniwersytecką katedrą, w edukacji dzieci, młodzieży oraz
dorosłych, przygotowujących się do egzaminu maturalnego w ramach szkół
kształcenia ustawicznego.
Niniejsza książka dzieli się na trzy zasadnicze części. Pierwsza obejmuje
zbiór artykułów, które odsłaniają sposoby pracy z utworami (i innymi przekazami
kulturowymi) zogniskowanymi wokół tekstów mitycznych i pełniących
podobną funkcję, a także dzieł bezpośrednio nawiązujących dialog
z dziedzictwem starożytności.
Druga część skupia się wokół propozycji
opracowania lektur szkolnych. Zawiera projekty czytania trzech powieści,
które obecnie można uznać za klasykę literatury dla dzieci i młodzieży (Most
do Terabithii Katherine Paterson, Moje drzewko pomarańczowe José Mauro
de Vasconcelosa, Zabić drozda Harper Lee), chociaż reprezentującą literaturę
obcą, w niewielkim stopniu eksplorowaną w polskiej szkole.
Trzecia część ma najluźniejszą formułę kompozycyjną – czytelnik może tam znaleźć
propozycje pracy z poezją i prozą, dawniejszą i współczesną.