• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Wczesny start językowy. Wybrane zagadnienia

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 804 (6.910MB)
Autor:
Rokita-Jaśkow, Joanna
Król-Gierat, Werona
Redaktor:
Rokita-Jaśkow, Joanna
Król-Gierat, Werona
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-077-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauka języka obcego
wczesny start językowy dziecka
metody nauczania języka obcego
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Doświadczenie przebywania w obcojęzycznym środowisku powoli staje się w polskiej, dotąd dość homogenicznej rzeczywistości, faktem. Globalizacja, członkostwo Polski w UE i idące za tym otwarcie granic, swoboda podróżowania i wyboru miejsca pracy lub zamieszkania umożliwiły wielu Polakom kontakty z odmiennymi kulturami, osobami i językami. Wynikiem tych spotkań międzykulturowych jest nabywanie już od najmłodszych lat kompetencji dwu- i wielojęzycznej. Dorastając w wielojęzycznym otoczeniu wiele dzieci ma kontakt z innymi językami, a dla pozostałych języki obce stają się stałym elementem edukacji. Rodzice świadomi przemian zachodzących w świecie od najmłodszych lat posyłają swoje dzieci na kursy języków obcych. Nauczanie języków obcych dzieci stanowi także istotny element europejskiej polityki językowej. Obniżanie wieku, w jakim ma się ona rozpocząć, ma na celu realizację koncepcji uczenia się przez całe życie, gdyż im wcześniej zaczniemy się uczyć języków obcych, tym większą mamy szansę nauczyć się ich przez całe życie i osiągnąć wielojęzyczną kompetencję. Warto znać, przynajmniej w niewielkim stopniu, nie tylko języki o globalnym zasięgu, ale również języki regionalne i mniejszości narodowych, gdyż wartością dodaną wielojęzyczności są jej wpływy na rozwój poznawczy i afektywny uczącego się, takie jak: lepsze umiejętności analizy i syntezy, otwartości na nieznane itp. Dzięki znajomości języków obcych można także łatwiej porozumieć się z sąsiadami z terenów przygranicznych, np. ze Słowakami na Orawie, a także z coraz liczniej do nas przybywającymi imigrantami. Znajomość języków pozwala lepiej poznać ludzi innych narodowości, ich zwyczaje, kulturę, a to służy lepszemu porozumieniu. Z tych powodów, między innymi, w europejskiej polityce językowej zachęca się obywateli Zjednoczonej Europy do wzajemnego poznawania języków i kultur. Nauka języka obcego nie jest już zarezerwowana wyłącznie dla elit, ale obejmuje swoim zasięgiem różne grupy wiekowe, od dzieci przedszkolnych po seniorów, a także dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym z różnymi dysfunkcjami, gdyż sam proces uczenia się języków obcych może pełnić funkcje terapeutyczne. Polska jest jednym z niewielu krajów, który szybko wciela w życie rekomendacje europejskiej polityki edukacyjnej w zakresie wczesnego startu językowego. Od 2015 r. elementy nauczania języka obcego zostały włączone do podstawy programowej przedszkoli, zaledwie cztery lata po opublikowaniu przez Komisję Europejską odpowiedniego przewodnika (Komisja Europejska, Language learning at pre-primary school level: making it efficient and sustainable’…, 2011). Decyzja ta pozwala na objęcie nauką języka wszystkie dzieci, niezależnie od statusu ekonomicznego rodziny, wyrównując w ten sposób szanse edukacyjne tych spośród nich, które dotąd nie korzystały z płatnych form edukacji językowej. Niniejszy tom zawiera 11 artykułów poświęconych różnym zagadnieniom dotyczącym przyswajania języków obcych przez najmłodsze dzieci w warunkach naturalnych, jak i w klasie.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11158
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image