• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 806 (90.45MB)
Autor:
Walosik, Alicja
Żeber-Dzikowska, Ilona
Redaktor:
Walosik, Alicja
Żeber-Dzikowska, Ilona
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-079-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
edukacja przyrodnicza
środowisko przyrodnicze
biologia
wiedza przyrodnicza
ekologia
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W monografii przedstawione zostały naukowe, przyrodnicze, społeczne i pedagogiczne podstawy współczesnych działań zmierzających do zapewnienia zrównoważonego istnienia życia na Ziemi. Z tego względu niezmiernie ważne staje się podkreślenie znaczenia ekologii jako interdyscyplinarnej nauki oraz wiedzy o prawach i prawidłowościach rządzących przyrodą. Wiedza ta jest nieodzownym i zasadniczym elementem racjonalnej edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju i stanowi obecnie ważne wyzwanie wobec narastającego kryzysu środowiska, kształtuje relacje między człowiekiem, społeczeństwem a przyrodą, a za jej główny cel uznaje się przekazywanie uczniom wiedzy o środowisku, wzajemnych powiązaniach funkcjonujących w przyrodzie, skutkach ingerencji człowieka z przyrodą, kształtowanie umiejętności oraz wartości. Braki tej wiedzy, niestety, były i nadal są często przyczyną powierzchownego podejścia do złożonych, powiązanych wielostronnymi relacjami procesów zachodzących w biosferze oraz wpływu na nie działalności człowieka. Głównym celem niniejszej monografii jest zwrócenie uwagi na konieczność kształtowania świadomego stosunku człowieka do środowiska przyrodniczego oraz uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jak należy edukować, by doprowadzić do zrozumienia, że środowisko przyrodnicze jest wielką wartością? Za istotną, nowatorską, cechę monografii autorzy uważają dążenie do ukazywania międzyprzedmiotowych powiązań procesu kształcenia nauczycieli biologii i ochrony środowiska oraz nauczania i uczenia się uczniów. Przed nauczycielem stoi bardzo ważne zadanie, by nauczyć młodzież zgłębiania istoty procesów zachodzących w środowisku i dokonywania racjonalnych wyborów, aby rozwój dokonywał się w harmonijnie rozwijającym się środowisku społecznym, przyrodniczym, gospodarczym i kulturowym. Dokonywanie wyborów przez nauczycieli oznacza oddziaływanie na sferę wartości, co jest szczególną cechą edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju. Jeżeli młodzież nauczy się wartościowania złożonych kwestii społecznych czy ekologicznych i środowiskowych, jeżeli opanuje metodę analizowania różnych stanowisk w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych, wówczas stanie się równoprawnym partnerem w tej kwestii. Dlatego ważne jest tworzenie nowych wzorców zachowań, kształtowanie postaw, wartości i przekonań jednostek, grup i całych społeczeństw, uwzględniających troskę o jakość środowiska (Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej „Przez Edukację do Zrównoważonego Rozwoju” 2001). W książce tej autorzy starali się wykazać, że znajomość tendencji w rozwoju ekologii jako nauki i aktualnej współczesnej wiedzy ekologicznej jest nieodzowna nauczycielowi do prawidłowej interpretacji założeń podstaw programowych dotyczących zagadnień zrównoważonego rozwoju, właściwego doboru treści nauczania do konkretnych jednostek lekcyjnych, a także właściwego przygotowania uczniów w tym zakresie na poszczególnych etapach kształcenia. To właśnie wiedza ekologiczna umożliwia rozumienie związków i zależności istniejących w przyrodzie, stanowi niezbędną podbudowę do działania na rzecz ochrony przyrody i środowiska. W monografii tej przedstawiona została rola i zadania edukacji środowiskowej w kontekście przewidywania celów, nowych strategii i metod kształcenia prowadzących do uczynienia ludzi bardziej świadomymi, odpowiedzialnymi i lepiej przygotowanymi funkcjonalnie do sprostania wyzwaniom związanym z zachowaniem jakości środowiska i życia.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11162
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WGB)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image