Edukacja przyrodnicza drogą podwyższania świadomości środowiskowej
View/ Open
Author:
Walosik, Alicja
Żeber-Dzikowska, Ilona
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Walosik, Alicja
Żeber-Dzikowska, Ilona
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-079-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja przyrodniczaśrodowisko przyrodnicze
biologia
wiedza przyrodnicza
ekologia
Date: 2017
Metadata
Show full item recordAbstract
W monografii przedstawione zostały naukowe, przyrodnicze, społeczne
i pedagogiczne podstawy współczesnych działań zmierzających do zapewnienia
zrównoważonego istnienia życia na Ziemi. Z tego względu niezmiernie
ważne staje się podkreślenie znaczenia ekologii jako interdyscyplinarnej
nauki oraz wiedzy o prawach i prawidłowościach rządzących przyrodą.
Wiedza ta jest nieodzownym i zasadniczym elementem racjonalnej edukacji
na rzecz zrównoważonego rozwoju i stanowi obecnie ważne wyzwanie wobec
narastającego kryzysu środowiska, kształtuje relacje między człowiekiem,
społeczeństwem a przyrodą, a za jej główny cel uznaje się przekazywanie
uczniom wiedzy o środowisku, wzajemnych powiązaniach funkcjonujących
w przyrodzie, skutkach ingerencji człowieka z przyrodą, kształtowanie
umiejętności oraz wartości. Braki tej wiedzy, niestety, były i nadal są często
przyczyną powierzchownego podejścia do złożonych, powiązanych wielostronnymi
relacjami procesów zachodzących w biosferze oraz wpływu na nie
działalności człowieka.
Głównym celem niniejszej monografii jest zwrócenie uwagi na konieczność
kształtowania świadomego stosunku człowieka do środowiska przyrodniczego
oraz uzyskanie odpowiedzi na pytanie: jak należy edukować, by
doprowadzić do zrozumienia, że środowisko przyrodnicze jest wielką wartością?
Za istotną, nowatorską, cechę monografii autorzy uważają dążenie
do ukazywania międzyprzedmiotowych powiązań procesu kształcenia nauczycieli
biologii i ochrony środowiska oraz nauczania i uczenia się uczniów.
Przed nauczycielem stoi bardzo ważne zadanie, by nauczyć młodzież zgłębiania
istoty procesów zachodzących w środowisku i dokonywania racjonalnych
wyborów, aby rozwój dokonywał się w harmonijnie rozwijającym
się środowisku społecznym, przyrodniczym, gospodarczym i kulturowym.
Dokonywanie wyborów przez nauczycieli oznacza oddziaływanie na sferę
wartości, co jest szczególną cechą edukacji na rzecz zrównoważonego rozwoju.
Jeżeli młodzież nauczy się wartościowania złożonych kwestii społecznych
czy ekologicznych i środowiskowych, jeżeli opanuje metodę analizowania
różnych stanowisk w kwestii rozwiązywania problemów środowiskowych,
wówczas stanie się równoprawnym partnerem w tej kwestii. Dlatego ważne
jest tworzenie nowych wzorców zachowań, kształtowanie postaw, wartości
i przekonań jednostek, grup i całych społeczeństw, uwzględniających troskę
o jakość środowiska (Narodowa Strategia Edukacji Ekologicznej „Przez
Edukację do Zrównoważonego Rozwoju” 2001).
W książce tej autorzy starali się wykazać, że znajomość tendencji w rozwoju
ekologii jako nauki i aktualnej współczesnej wiedzy ekologicznej jest
nieodzowna nauczycielowi do prawidłowej interpretacji założeń podstaw
programowych dotyczących zagadnień zrównoważonego rozwoju, właściwego
doboru treści nauczania do konkretnych jednostek lekcyjnych, a także
właściwego przygotowania uczniów w tym zakresie na poszczególnych
etapach kształcenia. To właśnie wiedza ekologiczna umożliwia rozumienie
związków i zależności istniejących w przyrodzie, stanowi niezbędną podbudowę
do działania na rzecz ochrony przyrody i środowiska. W monografii tej
przedstawiona została rola i zadania edukacji środowiskowej w kontekście
przewidywania celów, nowych strategii i metod kształcenia prowadzących do
uczynienia ludzi bardziej świadomymi, odpowiedzialnymi i lepiej przygotowanymi
funkcjonalnie do sprostania wyzwaniom związanym z zachowaniem
jakości środowiska i życia.