• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tropy biograficzne : bieg życia w narracjach literackich i kulturowych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 809 (3.832MB)
Autor:
Knap, Jakub
Roszczynialska, Magdalena
Wądolny-Tatar, Katarzyna
Redaktor:
Knap, Jakub
Roszczynialska, Magdalena
Wądolny-Tatar, Katarzyna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-084-3
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
biografia
autobiografia
literatura
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Problem i zarazem pytanie: jak opowiedzieć życie, jego indywidualny i poddany oddziaływaniu zbiorowości przebieg – jest zawsze refleksją nad modalnością opowieści, jej strukturą, dramaturgią i tworzywem. Przez autorów studiów pomieszczonych w monografii Tropy biograficzne. Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych biografia jest postrzegana dynamicznie w akcie (auto) kreacji, w procesie lektury – w literaturoznawczym, kulturoznawczym, antropologicznym, psychologicznym, społecznym zainteresowaniu sposobami biografizowania jako strategiami narracyjnymi, decydującymi o podmiotowości traktowanej jako wiązka (zmieniających się) cech, uchwycona w stanie rozpadu lub scalania. Składające się na monografię teksty stanowią próby odpowiedzi na pytanie: jak się opowiada życie, z refleksją nad jego fazowością, liniowością, punktowością, węzłowością (węzłowatością) w biograficznych odsłonach. Fazy, linie, punkty, węzły – zdają się dobrze oddawać najważniejsze sposoby i kierunki konceptualnego, ale też graficznego, geometrycznego opisu biegu życia. Faza określa interwały, ale również stany i możliwości wynikające z rozwoju lub momentu życiowego. Linia znaczeniowo łączy się z trajektorią losu, może również stać się wielkością wektorową i wskazywać biograficzny ruch dyrektywny. Punkt oddaje zwrotny charakter zdarzenia w biografii, informuje o sposobie postrzegania i ogniskowania opisu, stanowi również mikrostrukturę narracyjną, opartą na podstawowych informacjach personalnych w opowieści biograficznej. Kojarzy się wreszcie z miejscem jako strukturą geo/bio/graficzną albo szczególnym milieu narracji o życiu. Węzeł przywodzi na myśl nie tylko węzłowość zagadnień biograficznych (jako ich istotność czy ważność), ale oznacza też złożoność, skomplikowanie, a nawet splątanie biograficznych ścieżek, koresponduje z kategorią kłącza.
URI
http://hdl.handle.net/11716/11221
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image