dc.description.abstract | Problem i zarazem pytanie: jak opowiedzieć życie, jego
indywidualny i poddany oddziaływaniu zbiorowości przebieg
– jest zawsze refleksją nad modalnością opowieści,
jej strukturą, dramaturgią i tworzywem. Przez autorów
studiów pomieszczonych w monografii Tropy biograficzne.
Bieg życia w narracjach literackich i kulturowych
biografia jest postrzegana dynamicznie w akcie (auto)
kreacji, w procesie lektury – w literaturoznawczym,
kulturoznawczym, antropologicznym, psychologicznym,
społecznym zainteresowaniu sposobami biografizowania
jako strategiami narracyjnymi, decydującymi o podmiotowości
traktowanej jako wiązka (zmieniających się)
cech, uchwycona w stanie rozpadu lub scalania.
Składające się na monografię teksty stanowią próby odpowiedzi
na pytanie: jak się opowiada życie, z refleksją
nad jego fazowością, liniowością, punktowością,
węzłowością (węzłowatością) w biograficznych odsłonach.
Fazy, linie, punkty, węzły – zdają się dobrze oddawać
najważniejsze sposoby i kierunki konceptualnego,
ale też graficznego, geometrycznego opisu biegu życia.
Faza określa interwały, ale również stany i możliwości
wynikające z rozwoju lub momentu życiowego. Linia
znaczeniowo łączy się z trajektorią losu, może również
stać się wielkością wektorową i wskazywać biograficzny
ruch dyrektywny. Punkt oddaje zwrotny charakter zdarzenia
w biografii, informuje o sposobie postrzegania
i ogniskowania opisu, stanowi również mikrostrukturę
narracyjną, opartą na podstawowych informacjach personalnych
w opowieści biograficznej. Kojarzy się wreszcie
z miejscem jako strukturą geo/bio/graficzną albo
szczególnym milieu narracji o życiu. Węzeł przywodzi
na myśl nie tylko węzłowość zagadnień biograficznych
(jako ich istotność czy ważność), ale oznacza też złożoność,
skomplikowanie, a nawet splątanie biograficznych
ścieżek, koresponduje z kategorią kłącza. | pl_PL |