Nauczyciel w dzieciństwie człowieka. Doświadczenie - kompetencja - refleksyjność
View/ Open
Author:
Waloszek, Danuta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-945-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
wychowanie przedszkolnenauczanie początkowe
dzieci
nauczyciele
badania
Date: 2015
Metadata
Show full item recordAbstract
Tekst ma charakter eseju, poszerzonego o wyniki przeprowadzonych
przeze mnie badań, co umożliwia mi włączanie własnych refleksji, dygresji,
skrótów i dopowiedzeń. Przyjęcie takiej formy łamie tradycyjnie
przyjętą konwencję dzieła naukowego. Eksponuję w nim oryginalny, nietypowy
i często także subiektywny punkt widzenia na różne zagadnienia
mieszczące się w kręgu bycia nauczycielem dzieci. Z tego też powodu
w opracowaniu uwidacznia się mój emocjonalny stosunek do przedmiotu
i podmiotu rozważań. Opracowanie lokuję na granicy tekstu literackiego,
naukowego i publicystycznego co daje mi możliwość swobodnego przepływu
informacji/argumentów z różnych obszarów analizy zagadnień dzieciństwa,
jak też wyboru i interpretacji zgromadzonego materiału. Poruszam
się w obszarze nauki tzw. miękkiej i z niej zapożyczam narzędzia
badawcze (o szczegółach traktuje rozdział II). Kanwę mojej wypowiedzi
o nauczycielu w dzieciństwie człowieka stanowić będą: a) moje doświadczenia
jako nauczycielki dzieci, b) doświadczenia badanych z okresu dzieciństwa
i ich obecność w dorosłości, c) wypowiedzi nauczycieli i studentów
na różne tematy związane pośrednio i bezpośrednio z edukacją dzieci.