„Дзяды” Адама Міцкевіча ў беларускім кантэксце
View/ Open
Author:
Bednarczuk, Leszek
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-citation: Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 90, Studia Russologica 4 (2011), s. [8]-14
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: be
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Białoruski wyraz дзяд ‘dusze zmarłych przodków; obrzęd ich wspominania’ został z dokładnością
etnograficzną utrwalony przez Mickiewicza w II części «Dziadów», a przez nie trafił do
języka i literatury polskiej. W artykule omówiony został żywy do dziś w niektórych częściach
Białorusi i na Podlasiu obrzęd dziadów oraz jego kalendarium i dokumentacja gwarowa ze
szczególnym uwzględnieniem Nowogródczyzny. Zasygnalizowany tylko problem odróżniania
nazw dusz osób żywych / zmarłych, a przede wszystkim geneza obrzędu dziadów wymagają
dalszych badań, a przede wszystkim wyjaśnienia, dlaczego ograniczają się one do terytorium
Białorusi. Związek ze znanym także u Bałtów i Ugrofinów kultem zmarłych oraz wpływ
Cerkwi Prawosławnej i tradycji antycznej przez Bałkany nie wyjaśniają wszystkiego. Liczyć się
też trzeba z dziedzictwem prasłowiańskim wyrazu *dědi ‘różne uroczystości obrzędowe, związane
zapewne z kultem przodków’.