dc.contributor.author | Bednarczuk, Leszek | pl |
dc.date.accessioned | 2022-12-15T07:33:26Z | |
dc.date.available | 2022-12-15T07:33:26Z | |
dc.date.issued | 2011 | |
dc.identifier.citation | Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. 90, Studia Russologica 4 (2011), s. [8]-14 | pl |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11716/11594 | |
dc.description.abstract | Białoruski wyraz дзяд ‘dusze zmarłych przodków; obrzęd ich wspominania’ został z dokładnością
etnograficzną utrwalony przez Mickiewicza w II części «Dziadów», a przez nie trafił do
języka i literatury polskiej. W artykule omówiony został żywy do dziś w niektórych częściach
Białorusi i na Podlasiu obrzęd dziadów oraz jego kalendarium i dokumentacja gwarowa ze
szczególnym uwzględnieniem Nowogródczyzny. Zasygnalizowany tylko problem odróżniania
nazw dusz osób żywych / zmarłych, a przede wszystkim geneza obrzędu dziadów wymagają
dalszych badań, a przede wszystkim wyjaśnienia, dlaczego ograniczają się one do terytorium
Białorusi. Związek ze znanym także u Bałtów i Ugrofinów kultem zmarłych oraz wpływ
Cerkwi Prawosławnej i tradycji antycznej przez Bałkany nie wyjaśniają wszystkiego. Liczyć się
też trzeba z dziedzictwem prasłowiańskim wyrazu *dědi ‘różne uroczystości obrzędowe, związane
zapewne z kultem przodków’. | pl |
dc.language.iso | be | pl |
dc.title | „Дзяды” Адама Міцкевіча ў беларускім кантэксце | be |
dc.title.alternative | Dziady Adama Mickiewicza w kontekście białoruskim | pl |
dc.type | Article | pl |