Poglądy ideowo-estetyczne Stanisława Tarnowskiego
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Stachura-Lupa, Renata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-964-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
Stanisław Tarnowskiestetyka
myśl polityczna i społeczna
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Książka omawia poglądy ideowo-estetyczne Stanisława Tarnowskiego – jednego
z najwybitniejszych krytyków i historyków literatury drugiej połowy XIX
wieku, autora prac monograficznych (m.in. o pisarzach politycznych XVI wieku,
Zygmuncie Krasińskim, Julianie Klaczce), szkiców, recenzji, wspomnień
pośmiertnych, podręczników dla szkół. Jej głównym celem badawczym jest
odpowiedź na pytanie o uwarunkowania światopoglądowe, filozoficzne i estetyczne
twórczości krytyczno- i historycznoliterackiej Tarnowskiego, a także
opis jego języka krytycznego i metody badawczej.
Wpływ współautora Teki Stańczyka na rozwój wiedzy o literaturze był
ogromny. W jego dorobku naukowym nie brakuje dokonań pionierskich
(zwłaszcza jeśli chodzi o twórczość pisarzy staropolskich, Krasińskiego, dramaty
Słowackiego i komedie Fredry), które dziś są już prawdami „oczywistymi”.
Swoje badania literackie Tarnowski uprawiał z myślą o szerokiej rzeszy
odbiorców. Unikał teoretyzowania, popisów erudycyjnych i balastu terminologii
fachowej, dbał, by jego przekaz był atrakcyjny zarówno pod względem
treści, jak i formy. Przez czterdzieści lat pracy na stanowisku wykładowcy
uniwersyteckiego wychował rzeszę uczniów: badaczy literatury, nauczycieli,
dyrektorów szkół, literatów, urzędników administracji. Mówiło się nawet
o „krakowskiej szkole krytyki literackiej”, której twórcą i patronem miał być
Tarnowski, a zatem o istnieniu wśród krytyków krakowskich drugiej połowy
XIX i początku XX wieku zbieżności w zakresie założeń metodologicznych,
koncepcji i kierunków ich zainteresowań badawczych. Na jego odczyty publiczne
w Krakowie, Lwowie, Warszawie i Poznaniu przychodziły tłumy. Wrażenie,
jakie Tarnowski jako mówca robił na słuchaczach, było potężne. Głos
donośny i dźwięczny, umiejętność budowania napięcia i żonglowania emocjami
słuchaczy poprzez zmiany tonacji uczuciowej od ironii, szyderstwa po
rozrzewnienie, wplatanie do wykładu anegdot i ilustrowanie jego tez recytacją
urywków z dzieł literackich – Tarnowski miał nie tylko talent oratorski, ale
i charyzmę, umiejętność skupiania na sobie uwagi, jako prelegent zaciekawiał
i intrygował, co przyznawali nawet jego przeciwnicy ideowi.
Wśród krytyków pozytywistycznych uczony krakowski uchodził za autorytet
w sprawach literackich: jego prace o literaturze może i budziły kontrowersje, ale nie wypadało ich nie znać, nie
czytać. „Czarną legendę” Tarnowskiego
stworzyła dopiero krytyka młodopolska. Hrabiego profesora obśmiewano
w Zielonym Baloniku i prasie nie tylko satyrycznej, odnosząc się zarówno do
jego poglądów politycznych, działalności publicznej – społecznej czy naukowej
– jak i życia prywatnego, pochodzenia, koligacji rodzinnych, religijności.
Oceniano badacza literatury, autora prac krytyczno- i historycznoliterackich,
lecz zamiast o jego poglądach estetycznych, metodzie badawczej czy stylu – pisano
o polityce. Atakując Tarnowskiego, mierzono w arystokrację, stańczyków,
ultramontanizm, monarchizm, lojalizm i prowidencjalizm – słowem: w symbole
i zasady ideologii konserwatywnej lub z konserwatyzmem kojarzone.
Książka składa się z dwóch części. W części pierwszej przedstawiono
poglądy Tarnowskiego na temat talentu artystycznego, roli artysty w społeczeństwie,
natury procesu twórczego, miejsca i rangi kontekstu biograficznego
w badaniach literackich. Analizie poddano znaczenia, w jakich w języku
krytycznym badacza występują takie pojęcia, jak: talent, geniusz, natchnienie,
wyobraźnia (fantazja), wrażenie. Część druga omawia stosowaną przez
Tarnowskiego metodę opisu dzieła literackiego. Za kluczowe dla jego postawy
badawczej uznano posługiwanie się sześcioma kategoriami estetycznymi:
wzniosłości, tragizmu, komizmu, ironii, wdzięku i smaku. Całość wywodów
osadzono w kontekście sporów ideowo-estetycznych epoki.
Poczynione w książce rozpoznania przeczą tezie o dyletanctwie hrabiego
profesora jako badacza literatury. Jak się okazuje, Tarnowski tylko pozował
na ignoranta w sprawach estetyki czy metodologii badań literackich, jak
sam o sobie mówił „profesora improwizowanego”. Bo wbrew temu, co głosił,
w swojej praktyce krytyczno- i historycznoliterackiej nie poprzestawał na dzieleniu
się wrażeniami z lektury. Usiłował dzieło sztuki nie tylko „przeżyć”, ale
i zrozumieć – a zatem dostrzec, opisać i ocenić jego wartość: ideową, moralną
i estetyczną, konsekwentnie i w pełni świadomie używając do tego narzędzi
wypracowanych m.in. przez estetykę idealistyczną.