Polityka w krzywym zwierciadle mediów. Stronniczość polityczna mediów w relacjonowaniu parlamentarnych kampanii wyborczych w 2015 i 2019 roku
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Klepka, Rafał
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-731-6
978-83-8084-732-3 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
politykamass media
parlamentarne kampanie wyborcze
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Podstawową tezą niniejszej pracy pozostaje przekonanie, że przekazy medialne
dotyczące polityki mają charakter stronniczy, przy czym stronniczość
mediów ma charakter mierzalny, co pozwala porównywać różne media ze
sobą oraz te same media w różnym czasie. Głównym celem monografii jest
identyfikacja, pomiar i porównanie stronniczości politycznej wybranych
polskich mediów w okresie dwóch kolejnych parlamentarnych kampanii
wyborczych w 2015 i 2019 roku. Realizacji tego celu służy, a w niektórych
przypadkach jedynie sprzyja, osiągnięcie wielu celów szczegółowych, które
rozpatrywać można w trzech wymiarach: teoretycznym, metodologicznym
i empirycznym. Cele teoretyczne wiązać należy z analizą specyficznych cech
stronniczości politycznej mediów, typologią zjawiska, identyfikacją jego rozlicznych
aspektów przejawiających się w toku powstawania i odbioru treści
medialnych, a także z analizą jego mechanizmów i przyczyn. Realizacji tego
celu służy krytyczna analiza literatury politologicznej i medioznawczej autorów
polskich i zagranicznych, umożliwiająca rekonstrukcję koncepcji, definicji
i perspektyw, jakie stosowano dotąd w identyfikacji oraz badaniu stronniczości
politycznej mediów. W konsekwencji pozwoli to na sformułowanie jasnej
konceptualizacji, a dzięki niej – na ujęcie intuicji badawczych w formie pojęć,
umożliwiających następnie empiryczne uchwycenie zjawiska i dobór parametrów
pozwalających na jego pomiar.
Celem metodologicznym pracy jest sformułowanie oryginalnej propozycji
metody, rozumianej jako powtarzalny, schematyczny sposób identyfikacji,
pomiaru i porównania stronniczości politycznej w różnych mediach bądź
w tym samym medium w różnym czasie. Realizacji tego celu służyć będzie
krytyczna analiza literatury, w szczególności służąca możliwie wyczerpującemu
przeglądowi podejść badawczych, metod, technik i narzędzi wykorzystywanych
dotąd przez polskich i światowych badaczy w celu identyfikacji,
analizy, pomiaru i poszukiwania zależności pomiędzy zmiennymi. Następnie
zaproponowana zostanie własna koncepcja operacjonalizacji stronniczości
politycznej mediów, doboru zmiennych oraz narzędzia badawczego w formie
klucza kategoryzacyjnego, a także – pomiaru zjawiska w postaci Indeksu
Stronniczości Politycznej Mediów.
Praca składa się z ośmiu rozdziałów. Pierwszy z nich służy prezentacji złożonych
i wciąż dynamicznie zmieniających się relacji między światem polityki
i światem mediów.
Drugi rozdział przybliża dotychczas obecne w literaturze propozycje definicyjne
odnoszące się do stronniczości politycznej mediów.
Kolejne dwa rozdziały służą wyodrębnieniu perspektyw i mechanizmów
stronniczości politycznej mediów. W rozdziale trzecim zaproponowana została
koncepcja trzech perspektyw występowania badanego zjawiska. Analizie
poddano polityczny, ekonomiczny, a także osobisty wymiar motywów tworzenia
przekazów medialnych o stronniczym charakterze. Rozdział czwarty
poddaje analizie i reinterpretacji koncepcje selekcji treści, w szczególności
w świetle gatekeepingu i teorii wartości informacji, a także tworzenia agendy
oraz ramowania – po to, by wskazać, jak tłumaczyć mogą one mechanizmy
stronniczości politycznej mediów.
Rozdział piąty stanowi wprowadzenie do części metodologicznej pracy.
Jego celem jest wskazanie dotychczasowych prób badania stronniczości
politycznej mediów.
W pierwszej części szóstego rozdziału zaprezentowano tło polityczno-
-społeczne każdej z analizowanych elekcji parlamentarnych, następnie zaś
szczegółowo zaprezentowano kroki podjęte do wyodrębnienia próby i okresu
badawczego. Następnie przedstawiono cele i hipotezy sformułowane przed
przystąpieniem do badań empirycznych oraz konstrukcję narzędzi badawczych.
W siódmym i ósmym rozdziale przedstawiono wyniki przeprowadzonych
badań empirycznych. Dokonano charakterystyki zebranego materiału badawczego
odrębnie dla telewizyjnych programów informacyjnych i dla czasopism
oraz określono w szczególności, w jakim zakresie dotyczył on tematyki wyborów
parlamentarnych i poprzedzającej je kampanii wyborczej w każdym z badanych
okresów.
W zakończeniu monografii wskazano ostateczne wnioski, dokonano weryfikacji
postawionych hipotez badawczych, a także zaprezentowano znaczenie
uzyskanych wyników i perspektywy dalszych badań.