Swobodne wypowiedzi uczniowskie w kształceniu literacko-kulturowym
View/ Open
Author:
Sporek, Paweł
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-736-1
978-83-8084-737-8 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 2450-7865
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
swobodne wypowiedziuczniowie
kształceni
dydaktyka literatury
dydaktyka języka
kształcenie literacko-kulturowe
Date: 2021
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem prowadzonych badań było ukazanie historycznych i teoretycznych
fundamentów swobodnych wypowiedzi uczniowskich w dydaktyce literatury,
z uwzględnieniem wybranych aspektów dydaktyki języka, funkcjonalnie
jednak podporządkowanych idei kształcenia literacko-kulturowego, oraz odsłonięcie
możliwości, które dla praktyki szkolnej przynosić może wskazane
w temacie pracy rozwiązanie dydaktyczne. Istotnym zamierzeniem było także
pokazanie swobodnych wypowiedzi jako istotnego składnika szkolnej interpretacji
i elementu edukacji respektującej znaczenie nauczania i uczenia
się problemowego. Założono także, iż w dydaktyce szczególną wartością są
rozwiązania wyrastające z dorobku przeszłości, który poddany interpretacji
i dostosowany do zmieniającego się kontekstu społeczno-kulturowego może
przyczyniać się do doskonalenia narzędzi kształcenia, wpływając na jakość
praktyki szkolnej. Przyświeca temu przekonanie, że wartością w dydaktyce
jest dążenie do odkrywania tego, co może okazać się względnie trwałe, niezależne
od dokonujących się reform, zmian strukturalnych czy ideologicznych,
które wpisane są na stałe w politykę edukacyjną. Wreszcie łączenie refleksji
teoretycznej z doświadczeniem praktycznym prowadzić miało do sprawdzenia
tezy mówiącej, iż swobodne wypowiedzi uczniowskie, ujmując ich realizację
w złożonej i wariantowej strukturze lekcji, można uznać za jedną z metod
kształcenia literacko-kulturowego. Badawcza weryfikacja wskazanych założeń
uwidoczniła złożoność materii, wpływ rozmaitych uwarunkowań zarówno na
sposób postrzegania teorii kształcenia, jak i na kształt praktyki szkolnej, ale
także potrzebę doskonalenia narzędzi edukacyjnych bądź kreowania nowych,
również innowacyjnych, które w zmiennej rzeczywistości politycznej czy społeczno-
kulturowej mogą skutecznie, czasem wbrew aktualnie obowiązującym
tendencjom, wspierać proces wychowania do lektury oraz kształtować podmiotowy
odbiór dzieł kultury.
Niniejsza książka, choć stanowi ujęcie monograficzne zagadnienia swobodnych
wypowiedzi w polskiej tradycji dydaktycznej i poszukuje ich zaplecza
teoretycznego oraz powiązań z rozmaitymi formami aktywności intelektualnej
i emocjonalnej człowieka, nie rości sobie prawa do kompletności ujęcia.
Założyć można, że w zależności od przyjętej perspektywy badawczej celowe
byłoby szukać innych dróg rozumienia wskazanego zagadnienia lub inaczej
profilować jego sposób prezentacji. Znaczący wpływ na charakter przyjętych tu
rozważań ma fakt, że stoi za nimi wybór określonego sposobu myślenia o edukacji
- przede wszystkim akceptacja dla antropocentryczno-kulturowej wizji
kształcenia wspartej na fundamencie wyrastającej z filozofii personalistycznej
podmiotowości, świadomość wagi i znaczenia recepcji uczniowskiej, akceptacja
dla hermeneutyki jako drogi do rozumienia człowieka i świata, znajdującej
odbicie w uczniowskich kontaktach z literaturą - te założenia teoretyczne
decydują o sposobie postrzegania procesu kształcenia i autorskiej wizji szkoły,
która znalazła odzwierciedlenie w tej publikacji. Równocześnie oznaczało to
dystans wobec propozycji sankcjonujących tradycyjny model przekazu wiedzy,
akcentujących prymat poznania historycznoliterackiego, depersonalizującego
lekcyjne kontakty uczniów z lekturą. Zaznaczyć trzeba wyraźnie, że specyfika
dyscypliny literaturoznawczej, w którą wpisuje się niniejsze opracowanie,
sprawia, iż widzenie swobodnych wypowiedzi w kontekście kształcenia literacko-
kulturowego jest perspektywą szczególnie mocno akcentowaną. Założyć
można, że prezentacja omawianego zagadnienia w kontekście kształcenia językowego
czy językowo-kulturowego wspierać mogłaby się na innym zapleczu
teoretycznym rozważań, wykorzystywać do prowadzonych analiz inną aparaturę
badawczą.