• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Konkursy pamiętnikarskie w pedeutologii. Tradycje - Tendencje - Perspektywy badań

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 1023 (8.419MB)
Autor:
Łukasik, Joanna M.
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-617-3
978-83-8084-618-0 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
pedeutologia
nauczyciele
pamiętniki
Data: 2021
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
W niniejszej pracy zaprezentowałam najważniejsze wyniki badań prowadzonych przez pedeutologów, ukazujące funkcjonowanie nauczycieli na podstawie analizy treści pamiętników nadsyłanych drogą konkursową. Przez badaczy tych treści pamiętniki traktowane są jako podstawowe źródło wiedzy. Nie tylko pozwala to, w odniesieniu do badań rzeczywistości społecznej doświadczanej przez nauczycieli we wszystkich jej wymiarach, uchwycić znaczenia, które jej nadają, ale ukazać także z jakich kontekstów i uwarunkowań wyrosły (por. Dróżka, 2004: 58). Pamiętniki zawsze ukazują i komunikują coś ważnego i osobistego (por. Wortham, 2000: 157–185), co zdaniem Duccio Demetrio doprowadza do ukazania „dojrzałego i przemyślanego postrzegania świata” (Demetrio, 1999: 20). Przedmiotem analiz i opisu narracyjnego treści pamiętników nauczycieli są ich doświadczenia oraz refleksje „nad sobą, swym życiem, swym «byciem» nauczycielem, nad swym działaniem, jego rezultatami i uwarunkowaniami” (Dróżka, 2019b: 29). Publikacja praca składa się z pięciu głównych rozdziałów. Ich układ i konstrukcja prowadzą od rysu historycznego konkursów pamiętnikarskich w socjologii i pedeutologii, przez ukazanie wartości badań biograficznych, aż po wyłonienie kategorii badawczych prezentowanych przez pedeutologów pozyskujących materiały biograficzne drogą konkursową i opisujących je zgodnie z wyłaniającymi się kategoriami w perspektywie przyjętych teorii socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych (rozdziały II, III i IV). Rozdział ostatni to pewnego rodzaju (re)konstrukcja funkcjonowania nauczycieli we wspólnych kategoriach i różnych kontekstach, która pozwala na opisanie zmian, przemian i rozwoju nauczycieli oraz zawodu nauczyciela niemalże na przestrzeni ostatnich stu lat. Zawarte w tym rozdziale konkluzje końcowe powinny być źródłem inspiracji nie tylko dla pedeutologów mających na celu eksplorowanie różnych obszarów życia i funkcjonowania nauczyciela, ale również dla decydentów oświatowych, osób kształcących kandydatów do zawodu nauczyciela (m.in. przez wskazanie, na co zwracać uwagę w selekcji do zawodu, w procesie kształcenia, przygotowania do zawodowego startu, społecznego funkcjonowania, radzenia sobie ze zmianą i sytuacjami nieprzewidywalnymi czy strategii wspierających w sytuacjach trudnych) i organizatorów różnych form doskonalenia zawodowego.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12444
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image