dc.description.abstract | W niniejszej pracy zaprezentowałam najważniejsze wyniki badań prowadzonych
przez pedeutologów, ukazujące funkcjonowanie nauczycieli na
podstawie analizy treści pamiętników nadsyłanych drogą konkursową. Przez
badaczy tych treści pamiętniki traktowane są jako podstawowe źródło wiedzy.
Nie tylko pozwala to, w odniesieniu do badań rzeczywistości społecznej
doświadczanej przez nauczycieli we wszystkich jej wymiarach, uchwycić znaczenia,
które jej nadają, ale ukazać także z jakich kontekstów i uwarunkowań
wyrosły (por. Dróżka, 2004: 58). Pamiętniki zawsze ukazują i komunikują
coś ważnego i osobistego (por. Wortham, 2000: 157–185), co zdaniem Duccio
Demetrio doprowadza do ukazania „dojrzałego i przemyślanego postrzegania
świata” (Demetrio, 1999: 20). Przedmiotem analiz i opisu narracyjnego treści
pamiętników nauczycieli są ich doświadczenia oraz refleksje „nad sobą, swym
życiem, swym «byciem» nauczycielem, nad swym działaniem, jego rezultatami
i uwarunkowaniami” (Dróżka, 2019b: 29).
Publikacja praca składa się z pięciu głównych rozdziałów. Ich układ
i konstrukcja prowadzą od rysu historycznego konkursów pamiętnikarskich
w socjologii i pedeutologii, przez ukazanie wartości badań biograficznych, aż
po wyłonienie kategorii badawczych prezentowanych przez pedeutologów
pozyskujących materiały biograficzne drogą konkursową i opisujących je
zgodnie z wyłaniającymi się kategoriami w perspektywie przyjętych teorii
socjologicznych, psychologicznych i pedagogicznych (rozdziały II, III i IV).
Rozdział ostatni to pewnego rodzaju (re)konstrukcja funkcjonowania nauczycieli
we wspólnych kategoriach i różnych kontekstach, która pozwala
na opisanie zmian, przemian i rozwoju nauczycieli oraz zawodu nauczyciela
niemalże na przestrzeni ostatnich stu lat. Zawarte w tym rozdziale konkluzje
końcowe powinny być źródłem inspiracji nie tylko dla pedeutologów mających
na celu eksplorowanie różnych obszarów życia i funkcjonowania nauczyciela,
ale również dla decydentów oświatowych, osób kształcących kandydatów do
zawodu nauczyciela (m.in. przez wskazanie, na co zwracać uwagę w selekcji
do zawodu, w procesie kształcenia, przygotowania do zawodowego startu,
społecznego funkcjonowania, radzenia sobie ze zmianą i sytuacjami nieprzewidywalnymi
czy strategii wspierających w sytuacjach trudnych) i organizatorów
różnych form doskonalenia zawodowego. | pl |