Edukacja uczniów romskich w województwie małopolskim
View/ Open
Author:
Świętek, Agnieszka
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-998-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
Romowiewojewództwo małopolskie
edukacja
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Badania poziomu życia romskiej mniejszości etnicznej w województwie
małopolskim wykazały, że pomimo dość szerokich i trwających
ponad dekadę działań publicznych na rzecz jego podniesienia nadal
jest on niski.
Pracę rozpoczęto od określenia wpływu edukacji na inne elementy
poziomu życia badanych Romów, co poparto wynikami obliczonych
wskaźników korelacji.
Kolejnym zadaniem badawczym autorki była analiza organizacji
szkolnictwa dzieci romskich w Polsce. Wykazała ona, że współcześnie
romskie dzieci realizują swój obowiązek szkolny w polskich szkołach
publicznych, uczęszczając do klas integracyjnych polsko-romskich.
Następnym celem autorki było określenie stanu edukacji dzieci
romskich w Polsce w świetle wybranych wskaźników edukacyjnych.
Do jej oceny wybrano 5 takich wskaźników skonstruowanych na podstawie
dostępnych danych MSWiA.
Ostatnim zadaniem badawczym, jakie postawiła sobie autorka
w niniejszej pracy, było wskazanie propozycji działań na rzecz zniwelowania
nieprawidłowości w realizacji edukacji dzieci romskich.
Pierwszym działaniem, jakie należy podjąć na rzecz edukacji romskich
dzieci, jest upowszechnienie ich przygotowania przedszkolnego,
gdyż w jego braku leży główna przyczyna początkowych problemów
szkolnych.