• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Człowiek w kontekście całożyciowej edukacji. Teoria i praktyka. Wybrane zagadnienia

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 768 (2.264MB)
Autor:
Jakubaszek, Wanda
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-995-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
człowiek
edukacja
wychowanie
rozwój człowieka
nauczyciel
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Praca składa się z siedmiu rozdziałów. Pierwszy, zatytułowany Człowiek ponowoczesności i jego kulturowe uwikłania, zawiera rozważania na temat związków człowieka i edukacji z istotnymi składowymi kultury ponowoczesności, w której szczególnego znaczenia nabierają pluralizm i globalizacja. W drugim rozdziale pt. Czynniki rozwojowe człowieka zwracam uwagę na niezbyt obecnie popularną teorię warstwicowego rozwoju jednostki, która w moim odczuciu ze względu na jej uniwersalny charakter może w dalszym ciągu mieć zastosowanie w wychowaniu, pomimo postępu cywilizacyjnego. Rozważania te dopełniają treści odnoszące się do obrazu relacji międzygeneracyjnych oraz postulatów raportu oświatowego „Edukacja. Jest w niej ukryty skarb”. Doniosłość tych postulatów dla realizacji procesu edukacji permanentnej i wynikające z nich korzyści nie zawsze doceniana, uznałam zatem za konieczne wskazanie na ich aktualność. Trzeci rozdział stanowią Refleksje wynikające z wiedzy teleologicznej, dotyczące aspektów związanych z celami edukacji, wpływu nurtów etycznych na kształtowanie postaw jednostki oraz wybranych mitów towarzyszących procesowi edukacji, nadających określony charakter oddziaływaniom wychowawczym, a co za tym idzie postawom podmiotu wychowawczego. W rozdziale czwartym omawiam Rozwój człowieka w kontekście wpływów społecznej praktyki edukacyjnej. Odnoszę się w nim do procesu hominizacji i dziedzin wychowania, które pomimo technicyzacji i globalizacji rzeczywistości w dalszym ciągu stanowią podstawę oddziaływań wychowawczych. Dokonuję także charakterystyki cech wychowania, kładąc nacisk na ich znaczenie dla podmiotów uczestniczących w procesie wychowania. Na zakończenie przedstawiam typy tożsamości kreowane w procesie wychowania w ujęciu Z. Baumana. Rozwój edukacyjny człowieka wiąże się z metodyką postępowania oraz dialogicznością w procesie kształcenia i wychowania, na co zwracam uwagę w rozdziale piątym, zatytułowanym Konteksty metodyczne wielowymiarowego rozwoju człowieka. Wskazuję w nim na potrzebę odwoływania się w praktyce edukacyjnej do sprawdzonych sposobów oddziaływań, które pomimo prezentacji w licznych publikacjach literatury przedmiotu w dalszym ciągu nie znajdują zastosowania w praktyce pedagogicznej na miarę ich walorów. W rozdziale szóstym omawiam Znaczenie nauczycieli i elit intelektualnych w procesie edukacji całożyciowej. Przedstawiam w nim wizerunek nauczyciela uwzględniając jego kompetencje oraz etos zawodowy. Zwracam także uwagę na potrzebę innowacyjności w procesie edukacji, na wpływ elit intelektualnych, środowisk kultury, polityki, mediów, Kościoła, które mogą przyczynić się do kształtowania jednostek uwolnionych od schematyczności edukacji formalnej, znacznie ograniczającej rozwój poznawczy człowieka. Ostatni rozdział zawiera rozważania na temat Obrazu pokoleń funkcjonujących w kulturze ponowoczesności oraz środowisk dla nich znaczących. Przedstawiam charakterystykę tych pokoleń, ich postawy, będące wynikiem wcześniejszej edukacji, a także dwa środowiska edukacyjne: Uniwersytetu Trzeciego Wieku oraz subkultury. Dla analizowanych kategorii pokoleniowych są one najważniejsze, ponieważ pozwalają na budowanie obrazu własnego Ja ograniczającego marginalizację i poczucie alienacji społecznej. W rozdziale tym podejmuję także problematykę zjawiska prekarności, które jest wynikiem urynkowienia edukacji.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12499
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image