Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRyk, Andrzejpl
dc.contributor.authorKosová, Beatapl
dc.contributor.authorGłażewski, Michałpl
dc.contributor.authorKasáčová, Bronislavapl
dc.contributor.authorRostańska, Eugeniapl
dc.contributor.authorDoušková, Alenapl
dc.contributor.authorGrzywniak, Celestynapl
dc.contributor.authorPorubský, Štefanpl
dc.contributor.authorBilewicz-Kuźnia, Barbarapl
dc.contributor.authorPirozhenko, Tamarapl
dc.contributor.authorChartman, Ołenapl
dc.contributor.authorKostrub, Dušanpl
dc.contributor.authorTománková, Martinapl
dc.contributor.authorWojniak, Justynapl
dc.contributor.authorBabič, Nadapl
dc.contributor.authorGrochowalska, Magdalenapl
dc.contributor.authorRengel, Katarinapl
dc.contributor.authorGórecka-Mostowicz, Barbarapl
dc.contributor.authorSmółka, Lucynapl
dc.contributor.authorGavrish, Nataliapl
dc.contributor.authorSushchenko, Olgapl
dc.contributor.authorBudniak, Alinapl
dc.contributor.authorTrnka, Mariánpl
dc.contributor.authorChowaniak, Jolantapl
dc.contributor.authorRogozińska, Katarzynapl
dc.contributor.authorZiarko, Andrzejpl
dc.contributor.authorCzaja-Chudyba, Iwonapl
dc.contributor.authorCebulak, Andrzejpl
dc.contributor.authorŠebeňová, Ivetapl
dc.contributor.authorParczewska, Teresapl
dc.contributor.authorPaśko, Ingridpl
dc.contributor.authorŠebeň, Vladimírpl
dc.contributor.authorKraszewski, Krzysztofpl
dc.contributor.authorNowak, Zbigniewpl
dc.contributor.authorNawolska, Barbarapl
dc.contributor.authorŻądło, Joannapl
dc.contributor.authorJacewicz, Agatapl
dc.contributor.authorPawlak, Bożenapl
dc.contributor.authorMyśliwiec, Katarzynapl
dc.contributor.authorStawecka, Annapl
dc.contributor.authorWeiner, Agnieszkapl
dc.contributor.authorŁawrowska, Romualdapl
dc.contributor.authorKosek, Agnieszkapl
dc.contributor.authorSeverini, Evapl
dc.contributor.authorReczek-Zymróz, Łucjapl
dc.contributor.authorMaňourová, Zuzanapl
dc.contributor.authorVaškevič-Buś, Jovitapl
dc.contributor.authorVykoukalová, Věrapl
dc.contributor.authorValášková, Miriampl
dc.contributor.authorGlanowska, Monikapl
dc.contributor.authorŠimik, Ondřejpl
dc.contributor.authorSolińska, Urszulapl
dc.contributor.authorKonderak, Tatianapl
dc.contributor.authorMalik, Magdalenapl
dc.contributor.authorDworska, Urszulapl
dc.contributor.authorMiernik, Agnieszkapl
dc.contributor.authorZadęcka-Cekiera, Annapl
dc.contributor.authorRedlarska, Zofiapl
dc.contributor.authorJakubowska, Emiliapl
dc.contributor.authorBiskup, Barbarapl
dc.contributor.authorPartová, Editapl
dc.contributor.authorKozera-Mikuła, Patrycjapl
dc.contributor.editorKraszewski, Krzysztofpl
dc.contributor.editorPaśko, Ingridpl
dc.date.accessioned2023-12-11T13:51:49Z
dc.date.available2023-12-11T13:51:49Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.isbn978-83-7271-979-9
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12631
dc.description.abstractWiązanie poznania z działaniem jest od dawna przedmiotem zainteresowań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Ma to szczególne znaczenie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Integracja oddziaływań pedagogicznych obejmująca poszczególne obszary edukacji dziecka stwarza duże możliwości w zakresie planowania jego aktywności poznawczej i działaniowej. Podejmowane są w tym względzie interesujące inicjatywy o innowacyjnym charakterze. Wiążą się one z rozwojem badań nad dzieckiem i dzieciństwem. Postęp cywilizacyjny, wynikający z osiągnięć rewolucji naukowo-techniczno-informacyjnej, jest czynnikiem sprawczym istotnych przemian edukacyjnych. Wymóg nowoczesności stawia nowe zadania. Rodzą się pytania o funkcje i cele instytucji oświatowo-wychowawczych w zmieniającym się społeczeństwie. Poszukiwanie na nie odpowiedzi jest kluczowe dla teraźniejszości i przyszłości. Podstawowe pytanie odnosi się do dziecka, do troski o przygotowanie przedszkola i szkoły do wspomagania jego rozwoju. W polu widzenia rodziców, polityków oświatowych i nadzoru pedagogicznego są kwestie związane z kwalifikacjami nauczycieli oraz bazą materialną poszczególnych placówek. Oczekuje się znaczącej poprawy w zakresie stwarzania warunków do pracy dydaktycznej i wychowawczej, uwzględniającej indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka. Przy dynamicznie rozwijającej się cyfryzacji procesu edukacyjnego istotny staje się problem funkcjonowania dziecka, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Z tych względów duże znaczenie mają propozycje środowisk naukowych i nauczycieli praktyków zmierzające do zwiększenia efektywności procesu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Niniejszy tom o charakterze teoretyczno-empirycznym jest zbiorem artykułów o różnej tematyce, lecz powiązanych wspólną problematyką koncentrującą się wokół procesów poznania i działania w edukacji dziecka. Część pierwsza zatytułowana Współczesne problemy pedagogiki przedszkolnej i szkolnej obejmuje trzynaście tekstów, w których autorzy poruszają kwestię doskonalenia procesu kształcenia i wychowania dzieci, proponują różnorodne rozwiązania pedagogiczne, sprzyjające stymulowaniu szeroko pojętego rozwoju dziecka, przedstawiają poglądy rodziców na wychowanie i edukację swoich dzieci oraz komunikacyjne relacje między dzieckiem i nauczycielem. Wskazują na technologie informacyjno-komunikacyjne w polityce edukacyjnej Unii Europejskiej i bezpieczeństwo dziecka w sieci. Podejmują także refleksje nad kompetencjami i rolą nauczyciela w procesie edukacji. W części drugiej, noszącej tytuł Poznanie i działanie dziecka w wieku przedszkolnym, składającej się z trzynastu artykułów, autorzy prezentują wyniki badań, odnoszące się do projektów dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli zmierzających do zwiększenia efektywności funkcji poznania i działania w procesie edukacyjnym. Przedstawione są także procesy nabywania przez dzieci w wieku przedszkolnym wiedzy i umiejętności społecznych, przyrodniczych, muzycznych, artystycznych oraz związanych z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej. Część trzecia, zatytułowana Poznanie i działanie dziecka w młodszym wieku szkolnym, złożona jest z czternastu tekstów, których tematyka związana jest ze wszystkimi obszarami edukacyjnymi kształcenia zintegrowanego, a więc z edukacją polonistyczną, matematyczną, przyrodniczą, techniczną, plastyczną i muzyczną. Problematyka artykułów odnosi się do tradycyjnych i współczesnych sposobów rozumienia, diagnozowania oraz wspierania zdolności uczniów klas początkowych szkoły podstawowej, rozwoju ich myślenia, właściwego aktywizowania, wspomagania w zdobywaniu wiedzy w wyniku własnej aktywności. Na część czwartą pracy, o tytule Wybrane strategie i metody w edukacji dziecka, składa się jedenaście artykułów. Zaproponowane przez autorów teksty koncentrują się wokół tematyki odnoszącej się motywowania uczniów do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz wspierania rozwoju zdolności poprzez wykorzystanie urozmaiconych metod i nowatorskich strategii. Piąta część – Edukacyjne aspekty pracy nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej – składa się z dziesięciu zróżnicowanych tematycznie tekstów. W artykułach autorzy prezentują rolę nauczyciela w zwiększeniu efektywności procesu poznania i działania dziecka na zajęciach z języka obcego w przedszkolu, a także w realizacji założeń edukacji regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedstawiają znaczenie archetypów Junga w edukacji literackiej dzieci. Wskazują także, co warto czytać najmłodszym i dlaczego. Podkreślają też znaczenie kategorii płci w odniesieniu do aspektów społeczno-kulturowych. Prezentowane artykuły autorów polskich i zagranicznych włączają się w nurt rozważań dotyczących przemian procesu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym. Poszczególne teksty powinny zainteresować kandydatów na nauczycieli przedszkoli i klas początkowych, nauczycieli praktyków (w tym nauczycieli ćwiczeniowych), polityków oświatowych, przedstawicieli nadzoru pedagogicznego, rodziców oraz inne osoby zatrudnione w instytucjach pozaszkolnych organizujących zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.pl
dc.language.isopl, sk, en, czpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 758pl
dc.subjectpsychologia wychowawczapl
dc.subjectedukacjapl
dc.subjectdziecipl
dc.subjectwychowanie dziecipl
dc.subjectpedagogika przedszkolna i szkolnapl
dc.titleAktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznychpl
dc.typeBookpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord