• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 758 (18.83MB)
Autor:
Ryk, Andrzej
Kosová, Beata
Głażewski, Michał
Kasáčová, Bronislava
Rostańska, Eugenia
Doušková, Alena
Grzywniak, Celestyna
Porubský, Štefan
Bilewicz-Kuźnia, Barbara
Pirozhenko, Tamara
Chartman, Ołena
Kostrub, Dušan
Tománková, Martina
Wojniak, Justyna
Babič, Nada
Grochowalska, Magdalena
Rengel, Katarina
Górecka-Mostowicz, Barbara
Smółka, Lucyna
Gavrish, Natalia
Sushchenko, Olga
Budniak, Alina
Trnka, Marián
Chowaniak, Jolanta
Rogozińska, Katarzyna
Ziarko, Andrzej
Czaja-Chudyba, Iwona
Cebulak, Andrzej
Šebeňová, Iveta
Parczewska, Teresa
Paśko, Ingrid
Šebeň, Vladimír
Kraszewski, Krzysztof
Nowak, Zbigniew
Nawolska, Barbara
Żądło, Joanna
Jacewicz, Agata
Pawlak, Bożena
Myśliwiec, Katarzyna
Stawecka, Anna
Weiner, Agnieszka
Ławrowska, Romualda
Kosek, Agnieszka
Severini, Eva
Reczek-Zymróz, Łucja
Maňourová, Zuzana
Vaškevič-Buś, Jovita
Vykoukalová, Věra
Valášková, Miriam
Glanowska, Monika
Šimik, Ondřej
Solińska, Urszula
Konderak, Tatiana
Malik, Magdalena
Dworska, Urszula
Miernik, Agnieszka
Zadęcka-Cekiera, Anna
Redlarska, Zofia
Jakubowska, Emilia
Biskup, Barbara
Partová, Edita
Kozera-Mikuła, Patrycja
Redaktor:
Kraszewski, Krzysztof
Paśko, Ingrid
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-979-9
ISSN: 0239-6025
Język: pl, sk, en, cz
Słowa kluczowe:
psychologia wychowawcza
edukacja
dzieci
wychowanie dzieci
pedagogika przedszkolna i szkolna
Data: 2016
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Wiązanie poznania z działaniem jest od dawna przedmiotem zainteresowań przedstawicieli różnych dyscyplin naukowych. Ma to szczególne znaczenie w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Integracja oddziaływań pedagogicznych obejmująca poszczególne obszary edukacji dziecka stwarza duże możliwości w zakresie planowania jego aktywności poznawczej i działaniowej. Podejmowane są w tym względzie interesujące inicjatywy o innowacyjnym charakterze. Wiążą się one z rozwojem badań nad dzieckiem i dzieciństwem. Postęp cywilizacyjny, wynikający z osiągnięć rewolucji naukowo-techniczno-informacyjnej, jest czynnikiem sprawczym istotnych przemian edukacyjnych. Wymóg nowoczesności stawia nowe zadania. Rodzą się pytania o funkcje i cele instytucji oświatowo-wychowawczych w zmieniającym się społeczeństwie. Poszukiwanie na nie odpowiedzi jest kluczowe dla teraźniejszości i przyszłości. Podstawowe pytanie odnosi się do dziecka, do troski o przygotowanie przedszkola i szkoły do wspomagania jego rozwoju. W polu widzenia rodziców, polityków oświatowych i nadzoru pedagogicznego są kwestie związane z kwalifikacjami nauczycieli oraz bazą materialną poszczególnych placówek. Oczekuje się znaczącej poprawy w zakresie stwarzania warunków do pracy dydaktycznej i wychowawczej, uwzględniającej indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka. Przy dynamicznie rozwijającej się cyfryzacji procesu edukacyjnego istotny staje się problem funkcjonowania dziecka, zarówno w świecie realnym, jak i wirtualnym. Z tych względów duże znaczenie mają propozycje środowisk naukowych i nauczycieli praktyków zmierzające do zwiększenia efektywności procesu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Niniejszy tom o charakterze teoretyczno-empirycznym jest zbiorem artykułów o różnej tematyce, lecz powiązanych wspólną problematyką koncentrującą się wokół procesów poznania i działania w edukacji dziecka. Część pierwsza zatytułowana Współczesne problemy pedagogiki przedszkolnej i szkolnej obejmuje trzynaście tekstów, w których autorzy poruszają kwestię doskonalenia procesu kształcenia i wychowania dzieci, proponują różnorodne rozwiązania pedagogiczne, sprzyjające stymulowaniu szeroko pojętego rozwoju dziecka, przedstawiają poglądy rodziców na wychowanie i edukację swoich dzieci oraz komunikacyjne relacje między dzieckiem i nauczycielem. Wskazują na technologie informacyjno-komunikacyjne w polityce edukacyjnej Unii Europejskiej i bezpieczeństwo dziecka w sieci. Podejmują także refleksje nad kompetencjami i rolą nauczyciela w procesie edukacji. W części drugiej, noszącej tytuł Poznanie i działanie dziecka w wieku przedszkolnym, składającej się z trzynastu artykułów, autorzy prezentują wyniki badań, odnoszące się do projektów dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli zmierzających do zwiększenia efektywności funkcji poznania i działania w procesie edukacyjnym. Przedstawione są także procesy nabywania przez dzieci w wieku przedszkolnym wiedzy i umiejętności społecznych, przyrodniczych, muzycznych, artystycznych oraz związanych z udzielaniem pierwszej pomocy przedmedycznej. Część trzecia, zatytułowana Poznanie i działanie dziecka w młodszym wieku szkolnym, złożona jest z czternastu tekstów, których tematyka związana jest ze wszystkimi obszarami edukacyjnymi kształcenia zintegrowanego, a więc z edukacją polonistyczną, matematyczną, przyrodniczą, techniczną, plastyczną i muzyczną. Problematyka artykułów odnosi się do tradycyjnych i współczesnych sposobów rozumienia, diagnozowania oraz wspierania zdolności uczniów klas początkowych szkoły podstawowej, rozwoju ich myślenia, właściwego aktywizowania, wspomagania w zdobywaniu wiedzy w wyniku własnej aktywności. Na część czwartą pracy, o tytule Wybrane strategie i metody w edukacji dziecka, składa się jedenaście artykułów. Zaproponowane przez autorów teksty koncentrują się wokół tematyki odnoszącej się motywowania uczniów do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz wspierania rozwoju zdolności poprzez wykorzystanie urozmaiconych metod i nowatorskich strategii. Piąta część – Edukacyjne aspekty pracy nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej – składa się z dziesięciu zróżnicowanych tematycznie tekstów. W artykułach autorzy prezentują rolę nauczyciela w zwiększeniu efektywności procesu poznania i działania dziecka na zajęciach z języka obcego w przedszkolu, a także w realizacji założeń edukacji regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedstawiają znaczenie archetypów Junga w edukacji literackiej dzieci. Wskazują także, co warto czytać najmłodszym i dlaczego. Podkreślają też znaczenie kategorii płci w odniesieniu do aspektów społeczno-kulturowych. Prezentowane artykuły autorów polskich i zagranicznych włączają się w nurt rozważań dotyczących przemian procesu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kształtującym się społeczeństwie informacyjnym. Poszczególne teksty powinny zainteresować kandydatów na nauczycieli przedszkoli i klas początkowych, nauczycieli praktyków (w tym nauczycieli ćwiczeniowych), polityków oświatowych, przedstawicieli nadzoru pedagogicznego, rodziców oraz inne osoby zatrudnione w instytucjach pozaszkolnych organizujących zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12631
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image