Aktywność poznawcza i działaniowa dzieci w badaniach pedagogicznych
View/ Open
Author:
Ryk, Andrzej
Kosová, Beata
Głażewski, Michał
Kasáčová, Bronislava
Rostańska, Eugenia
Doušková, Alena
Grzywniak, Celestyna
Porubský, Štefan
Bilewicz-Kuźnia, Barbara
Pirozhenko, Tamara
Chartman, Ołena
Kostrub, Dušan
Tománková, Martina
Wojniak, Justyna
Babič, Nada
Grochowalska, Magdalena
Rengel, Katarina
Górecka-Mostowicz, Barbara
Smółka, Lucyna
Gavrish, Natalia
Sushchenko, Olga
Budniak, Alina
Trnka, Marián
Chowaniak, Jolanta
Rogozińska, Katarzyna
Ziarko, Andrzej
Czaja-Chudyba, Iwona
Cebulak, Andrzej
Šebeňová, Iveta
Parczewska, Teresa
Paśko, Ingrid
Šebeň, Vladimír
Kraszewski, Krzysztof
Nowak, Zbigniew
Nawolska, Barbara
Żądło, Joanna
Jacewicz, Agata
Pawlak, Bożena
Myśliwiec, Katarzyna
Stawecka, Anna
Weiner, Agnieszka
Ławrowska, Romualda
Kosek, Agnieszka
Severini, Eva
Reczek-Zymróz, Łucja
Maňourová, Zuzana
Vaškevič-Buś, Jovita
Vykoukalová, Věra
Valášková, Miriam
Glanowska, Monika
Šimik, Ondřej
Solińska, Urszula
Konderak, Tatiana
Malik, Magdalena
Dworska, Urszula
Miernik, Agnieszka
Zadęcka-Cekiera, Anna
Redlarska, Zofia
Jakubowska, Emilia
Biskup, Barbara
Partová, Edita
Kozera-Mikuła, Patrycja
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Kraszewski, Krzysztof
Paśko, Ingrid
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-979-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl, sk, en, cz
Subject:
psychologia wychowawczaedukacja
dzieci
wychowanie dzieci
pedagogika przedszkolna i szkolna
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Wiązanie poznania z działaniem jest od dawna przedmiotem zainteresowań przedstawicieli
różnych dyscyplin naukowych. Ma to szczególne znaczenie w edukacji przedszkolnej
i wczesnoszkolnej. Integracja oddziaływań pedagogicznych obejmująca poszczególne obszary
edukacji dziecka stwarza duże możliwości w zakresie planowania jego aktywności
poznawczej i działaniowej. Podejmowane są w tym względzie interesujące inicjatywy o innowacyjnym
charakterze. Wiążą się one z rozwojem badań nad dzieckiem i dzieciństwem.
Postęp cywilizacyjny, wynikający z osiągnięć rewolucji naukowo-techniczno-informacyjnej,
jest czynnikiem sprawczym istotnych przemian edukacyjnych. Wymóg nowoczesności stawia
nowe zadania. Rodzą się pytania o funkcje i cele instytucji oświatowo-wychowawczych
w zmieniającym się społeczeństwie. Poszukiwanie na nie odpowiedzi jest kluczowe dla teraźniejszości
i przyszłości. Podstawowe pytanie odnosi się do dziecka, do troski o przygotowanie
przedszkola i szkoły do wspomagania jego rozwoju. W polu widzenia rodziców,
polityków oświatowych i nadzoru pedagogicznego są kwestie związane z kwalifikacjami nauczycieli
oraz bazą materialną poszczególnych placówek. Oczekuje się znaczącej poprawy
w zakresie stwarzania warunków do pracy dydaktycznej i wychowawczej, uwzględniającej
indywidualne predyspozycje i możliwości dziecka. Przy dynamicznie rozwijającej się cyfryzacji
procesu edukacyjnego istotny staje się problem funkcjonowania dziecka, zarówno
w świecie realnym, jak i wirtualnym. Z tych względów duże znaczenie mają propozycje środowisk
naukowych i nauczycieli praktyków zmierzające do zwiększenia efektywności procesu
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.
Niniejszy tom o charakterze teoretyczno-empirycznym jest zbiorem artykułów o różnej
tematyce, lecz powiązanych wspólną problematyką koncentrującą się wokół procesów
poznania i działania w edukacji dziecka.
Część pierwsza zatytułowana Współczesne problemy pedagogiki przedszkolnej i szkolnej
obejmuje trzynaście tekstów, w których autorzy poruszają kwestię doskonalenia procesu
kształcenia i wychowania dzieci, proponują różnorodne rozwiązania pedagogiczne, sprzyjające
stymulowaniu szeroko pojętego rozwoju dziecka, przedstawiają poglądy rodziców na
wychowanie i edukację swoich dzieci oraz komunikacyjne relacje między dzieckiem i nauczycielem.
Wskazują na technologie informacyjno-komunikacyjne w polityce edukacyjnej
Unii Europejskiej i bezpieczeństwo dziecka w sieci. Podejmują także refleksje nad kompetencjami
i rolą nauczyciela w procesie edukacji.
W części drugiej, noszącej tytuł Poznanie i działanie dziecka w wieku przedszkolnym,
składającej się z trzynastu artykułów, autorzy prezentują wyniki badań, odnoszące się do
projektów dydaktyczno-wychowawczych nauczycieli zmierzających do zwiększenia efektywności
funkcji poznania i działania w procesie edukacyjnym. Przedstawione są także procesy
nabywania przez dzieci w wieku przedszkolnym wiedzy i umiejętności społecznych, przyrodniczych, muzycznych,
artystycznych oraz związanych z udzielaniem pierwszej pomocy
przedmedycznej.
Część trzecia, zatytułowana Poznanie i działanie dziecka w młodszym wieku szkolnym,
złożona jest z czternastu tekstów, których tematyka związana jest ze wszystkimi obszarami
edukacyjnymi kształcenia zintegrowanego, a więc z edukacją polonistyczną, matematyczną,
przyrodniczą, techniczną, plastyczną i muzyczną. Problematyka artykułów odnosi się do tradycyjnych
i współczesnych sposobów rozumienia, diagnozowania oraz wspierania zdolności
uczniów klas początkowych szkoły podstawowej, rozwoju ich myślenia, właściwego aktywizowania,
wspomagania w zdobywaniu wiedzy w wyniku własnej aktywności.
Na część czwartą pracy, o tytule Wybrane strategie i metody w edukacji dziecka, składa
się jedenaście artykułów. Zaproponowane przez autorów teksty koncentrują się wokół
tematyki odnoszącej się motywowania uczniów do zdobywania wiedzy i umiejętności oraz
wspierania rozwoju zdolności poprzez wykorzystanie urozmaiconych metod i nowatorskich
strategii.
Piąta część – Edukacyjne aspekty pracy nauczyciela przedszkola i klas I–III szkoły podstawowej
– składa się z dziesięciu zróżnicowanych tematycznie tekstów. W artykułach autorzy
prezentują rolę nauczyciela w zwiększeniu efektywności procesu poznania i działania
dziecka na zajęciach z języka obcego w przedszkolu, a także w realizacji założeń edukacji
regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym. Przedstawiają znaczenie archetypów Junga
w edukacji literackiej dzieci. Wskazują także, co warto czytać najmłodszym i dlaczego.
Podkreślają też znaczenie kategorii płci w odniesieniu do aspektów społeczno-kulturowych.
Prezentowane artykuły autorów polskich i zagranicznych włączają się w nurt rozważań
dotyczących przemian procesu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w kształtującym
się społeczeństwie informacyjnym.
Poszczególne teksty powinny zainteresować kandydatów na nauczycieli przedszkoli
i klas początkowych, nauczycieli praktyków (w tym nauczycieli ćwiczeniowych), polityków
oświatowych, przedstawicieli nadzoru pedagogicznego, rodziców oraz inne osoby zatrudnione
w instytucjach pozaszkolnych organizujących zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym.