dc.description.abstract | Praca składa się z dziewięciu rozdziałów. Pierwszy z nich poświęcony został
historii badań nad dysleksją i dyskalkulią rozwojową. Przegląd dokonań
światowych i krajowych doprowadził autorkę do spostrzeżenia, że problem
specyficznych trudności w uczeniu się czytania i pisania cieszy się od dawna
dużym zainteresowaniem ze strony specjalistów i badaczy z różnych dziedzin.
Znacznie mniej poznane jest natomiast zagadnienie specyficznych trudności
w uczeniu się matematyki. Wieloaspektowość dyskalkulii wskazuje na to, że zagadnienie
wymaga dalszych analiz teoretycznych i badań empirycznych, ponieważ
jest naukowo mniej spenetrowane niż dysleksja.
Rozdział drugi traktuje o specyficznych trudnościach w uczeniu się czytania
i pisania. Zaprezentowano w nim podstawowe terminy specjalistyczne, etiologię
zaburzeń dyslektycznych oraz typy dysleksji. Zwrócono również uwagę na
objawy ryzyka dysleksji i zaburzeń dyslektycznych w poszczególnych okresach
rozwojowych.
Rozdział trzeci jest kontynuacją rozważań nad specyficznymi trudnościami
w uczeniu się, tym razem w zakresie matematyki. Uznano za zasadne przedstawienie
definicji dyskalkulii rozwojowej, a także jej przyczyn, symptomów i form.
W rozdziale czwartym dokonano charakterystyki modelu diagnozowania
dysleksji rozwojowej. Zwrócono uwagę, iż najwyższy wskaźnik efektywności
w zakresie niwelowania braków i wyrównywania szans edukacyjnych osiąga się
w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym. Dlatego
rola wczesnej diagnozy przeprowadzonej przez nauczycieli i specjalistycznej
interwencji psychopedagogicznej jest niezwykle istotna dla minimalizowania
specyficznych trudności w uczeniu się.
Model diagnozowania dyskalkulii rozwojowej jest z kolei przedmiotem rozdziału
piątego. Należy podkreślić, że diagnoza dyskalkulii rozwojowej jest wynikiem
interdyscyplinarnego i wielozadaniowego postępowania diagnostycznego.
Rozdział szósty stanowi przegląd metod, technik i narzędzi służących do
wczesnej diagnozy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się. Opisano tu profesjonalnie
przygotowane i opracowane metody oraz narzędzia diagnostyczne,
a co za tym idzie, niezwykle użyteczne w diagnozie przedszkolnej i szkolnej
(tzw. diagnozie nauczycielskiej).
W rozdziale siódmym omówiono mającą kluczowe znaczenie sylwetkę nauczyciela
wczesnej edukacji jako diagnosty. Celem autorki w tej części monografii
jest przedstawienie pożądanych umiejętności diagnostycznych i terapeutycznych
nauczycieli wczesnej edukacji oraz ważnych cech, które predysponują do celowego
diagnozowania i zaspokajania specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów.
Konieczne stało się również zaprezentowanie portretu nauczyciela-diagnosty
w świetle nowych regulacji MEN, a także zagadnienia doskonalenia nauczycieli
wczesnej edukacji w zakresie pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami
w uczeniu się jako nieodłącznego elementu rozwoju zawodowego nauczyciela.
W rozdziale ósmym zostały zaprezentowane metodologiczne podstawy badań
empirycznych, obejmujące przede wszystkim ich przedmiot, cele, problematykę,
jak również metody, techniki i narzędzia badawcze. Rozdział kończy
charakterystyka grupy badawczej.
W ostatnim, dziewiątym, rozdziale monografii zamieszczona została analiza
wyników badań własnych. Zwieńczenie pracy stanowi zebrany materiał ilustrujący
stan przygotowania nauczycieli wczesnej edukacji do rozpoznawania
u dzieci ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się. | pl |