dc.description.abstract | Celem niniejszego opracowania jest ukazanie zmian w edukacji w kontekście
rozwoju i możliwości technologii informacyjnej oraz konwergencji mediów
edukacyjnych (przenikania się starych i nowych mediów ze swobodnym
przepływem treści) (Jenkins 2007). Skoncentrowano się na przykładach z zakresu
edukacji przyrodniczej, gdyż tych właśnie informacji przybywa codziennie
w postępie geometrycznym i są one przetwarzane przez społeczeństwo
głównie dzięki mediom masowym i kulturze popularnej. Problem w tym, aby
były one przetwarzane w wiedzę i by społeczeństwo informacyjne rzeczywiście
ewoluowało w kierunku społeczeństwa wiedzy. Refleksje przedstawione
w tej książce poparte są piętnastoletnimi własnymi badaniami edukacyjnymi
w zakresie nauczania i uczenia się przyrody, biologii i ochrony środowiska
z wykorzystaniem nowych mediów. Przyświecało im założenie o istnieniu
synergii między technologią informacyjną a dydaktyką przedmiotową w budowaniu
społeczeństwa opartego na wiedzy. Teza ta była weryfikowana na
różnych poziomach edukacyjnych, również w ramach edukacji pozaformalnej
i nieformalnej. W trakcie badań napotkano liczne antynomie, które wzmocniły
przekonanie o konieczności podzielenia się z Czytelnikami licznymi spostrzeżeniami na temat dydaktyki wspomaganej
technologią informacyjną na
różnych etapach kształcenia. Cząstkowe wyniki doczekały się publikacji w postaci
licznych artykułów i doniesień konferencyjnych w Polsce i za granicą.
Książka jest efektem pogłębionej refleksji pedagogicznej, zbiorczym opracowaniem
wyników prowadzonych badań, uwzględniającym niepublikowane
dotychczas efekty pracy naukowej. Wiele przemyśleń zrodziło się w trakcie
obserwacji lekcji biologii wspomaganych komputerowo w szkołach średnich
w Polsce, Francji, Szwecji, Danii, Szwajcarii, jak również zajęć prowadzonych
ze studentami na Uniwersytecie Burgundzkim w Dijon oraz podczas twórczych
dyskusji w środowisku francuskich badaczy mediów edukacyjnych,
specjalistów w zakresie edukacji i komunikacji naukowej. | pl |