Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSozańska, Dominikapl
dc.date.accessioned2024-02-28T13:38:04Z
dc.date.available2024-02-28T13:38:04Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.isbn978-83-8084-326-4
dc.identifier.isbn978-83-8084-327-1 (e-ISBN)
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/12890
dc.description.abstractCelem tej książki będzie odpowiedź na pytanie, jakie są podobieństwa i różnice w programach proponowanych przez partie trzeciej drogi i Kościół katolicki. By jej udzielić, przedstawię specyfikę obu koncepcji, porównam je w formie, jaką obecnie przybrały, postaram się też odnaleźć kwestie, w których mówią jednym głosem, oraz te, w których zasadniczo się różnią. W tym celu zamierzam posłużyć się takimi źródłami, jak: dokumenty Kościoła katolickiego (np. encykliki papieskie, Katechizm Kościoła Katolickiego), opracowania i podręczniki dotyczące nauczania społecznego (np. Katolicka nauka społeczna. Studium historyczno-doktrynalne autorstwa ks. Józefa Majki lub Kompendium nauki społecznej Kościoła). W analizie programu socjaldemokratów pomogą mi deklaracje programowe jej przywódców i ich doradców, opracowania naukowe, artykuły z prasy oraz witryn internetowych, poświęconych m.in. trzeciej drodze. Pewnym utrudnieniem jest fakt, że źródła te zasadniczo różnią się jakością. Materiały dotyczące nauki społecznej Kościoła pochodzą z jednego ośrodka, dlatego też są uporządkowane i w kwestiach doktrynalnych jednogłośne. Zanim trafią do odbiorcy, muszą zostać zaakceptowane przez odpowiedni organ władzy kościelnej. Nie może więc być mowy o wewnętrznych sprzecznościach. Ponadto nauka społeczna Kościoła wypowiada się w większości kwestii wprost, nie pozostawiając miejsca na niejasności lub zupełnie dowolne interpretacje. Natomiast źródła dotyczące trzeciej drogi są pełne niedomówień i niezgodności. Pewne kwestie są jedynie wspomniane. Dodatkowym problemem jest to, że nie ma jednego oficjalnego wzoru trzeciej drogi. Każde partia socjaldemokratyczna posiada swój własny model, który realizuje w polityce wewnętrznej. Książka ta składa się z czterech rozdziałów. W pierwszym scharakteryzuję trzecią drogę, przyczyny jej powstania oraz centralne wartości. Odpowiem również na pytanie, czy program ten jest faktyczną alternatywą wobec socjalizmu i kapitalizmu, czy też jest po prostu nieco zmienioną kontynuacją programu socjalistycznego. W drugim rozdziale przedstawię krótką historię nauki społecznej Kościoła, omówię nauczanie Jana Pawła II, Benedykta XVI, Franciszka oraz postaram się odnaleźć cechy konstytuujące specyficzny punkt widzenia Kościoła katolickiego na sprawy społeczne. W trzecim rozdziale porównam doktrynę socjaldemokratyczną z katolicką nauką społeczną na trzech płaszczyznach: państwa i jego roli, proponowanej wizji społeczeństwa oraz życia ekonomicznego. Będę też próbowała odpowiedzieć na postawione wyżej pytania: co łączy, a co dzieli nauczanie społeczne Kościoła i trzecią drogę oraz dlaczego te dwa programy, pomimo że wyrosły z dwóch historycznie przeciwstawnych nurtów, w pewnych sprawach wydają się do siebie zbliżone. Na końcu omówię nowy nurt w brytyjskiej lewicy, zwany Blue Labour, mający być lekarstwem na porażkę wyborczą Partii Pracy w wyborach w 2010 roku.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 915pl
dc.subjectJan Paweł IIpl
dc.subjectpapieżpl
dc.subjectKościół katolickipl
dc.subjectnauka społeczna Kościołapl
dc.subjectsocjaldemokracjapl
dc.subjectdoktryna socjaldemokratycznapl
dc.titleKościół katolicki i nowa lewica. Dwie tradycje - dwa spojrzeniapl
dc.typeBookpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord