• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Natura, człowiek, kultura

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 799 (7.226MB)
Autor:
Dyda, Mateusz
Zagata Leśnicka, Patrycja
Batoryna, Marta
Semla, Magdalena
Błaszczyk, Martyna
Sawa, Monika
Górecka, Monika
Paluch, Joanna
Biela, Adrian
Patrzylas, Artur
Paszyński, Wojciech
Ból, Katarzyna
Koniecko, Klaudia
Kaczmarek, Patryk
Redaktor:
Potyrała, Katarzyna
Kornaś, Andrzej
Kłyś, Małgorzata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-070-6
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
nauki przyrodnicze
biologia
ekologia
przyroda
człowiek
pedagogika
kultura
współczesny świat
Data: 2017
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Niniejsza książka porusza aktualne zagadnienia nauk przyrodniczych w obliczu nowych technologii i przemian kulturowych związanych z problemami świata i człowieka, zarówno lokalnymi, jak i globalnymi, biologii na poziomie mikro- i makrosystemów, medycyny i biochemii, środowiska życia człowieka i przyszłości naszej planety. Pytania o związek zmienności genetycznej ze stanem zdrowia, o przyszłość transplantacji narządów, wpływ diety na stan zdrowia, mechanizmy pamięci i ich ewolucję, przyczyny różnorodności biologicznej, osiągalność skutecznej szczepionki przeciw HIV, potencjalną możliwość zgubnych skutków efektu cieplarnianego, klonowanie oraz organizmy modyfikowane genetycznie – są ciągle aktualne. Coraz częściej pojawiają się również pytania o kierunki transformacji społecznych i rozwój nowej cywilizacji wiedzy jako następstwa rewolucji technologicznej. Pojawiające się prognozy mają zarówno zwolenników, jak i przeciwników, mówi się o tym, że technologia informacyjna wspomaga wiele dziedzin naukowych, a postęp w badaniach w dużej mierze jest wynikiem synergii pracy uczonych i technologii. Przeciwnicy twierdzą, że technologia informacyjna i kultura masowa popularyzują pseudonaukowe poglądy i badania. Za niezwykle ważne uznaje się problemy etyczne w nauce i komercjalizację wyników badań naukowych, która ostatecznie może ograniczać przepływ informacji naukowych i zawężać problemy naukowe do przedsięwzięć aplikacyjnych. Ważne pozostaje zatem ocalenie myśli naukowej nienastawionej na komercję, ale służącej pogłębianiu wiedzy oraz odkrywaniu piękna w przysłowiowej, pełnej życia kropli wody. Zbiór artykułów zebranych pod wspólnym tytułem Natura – Człowiek – Kultura jest efektem współpracy pracowników Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie z młodymi naukowcami, doktorantami i pracownikami naukowymi z UP oraz innych jednostek naukowych w Polsce. Obok problemów przyrodniczych podejmuje społeczne dylematy moralne, które mają związek z zagadnieniami funkcjonowania i transformacji społeczeństwa, procesami prowadzącymi np. do ekskluzji czy stygmatyzacji społecznej. Szczególne kontrowersje budzą akty nietolerancji wobec osobistych wyborów człowieka i narzucanie swoich poglądów innym ludziom, wbrew przyjętym normom współżycia. Kluczem do lepszego świata jest edukacja, zarówno ta formalna, jak i pozaformalna oraz nieformalna, edukacja kulturowa, międzykulturowa, medialna. Wiele poruszanych problemów odnosi się do współczesnego wychowania, do przyszłości, ale znajduje również odzwierciedlenie w życiu seniorów. Zanurzenie w „morzu kultury popularnej” dotyczy wszystkich, bez względu na wiek. Konsekwentnie musimy też nawiązać do problemu kształcenia nauczycieli. Bardzo ważne są dzisiaj próby podejmowania innowacyjnych rozwiązań i sięgania po nową filozofię nauczania i wychowania wobec napływu licznych wzorców osobowych kreujących styl życia jednostki. Ważne jest również codzienne funkcjonowanie młodych ludzi w świecie pełnym sprzeczności i paradoksów. Role, zadania społeczne i decyzje, które podejmują, bardzo często opierają się na utrwalonych przez Internet wzorcach i mają związek z informacjami medialnymi. Natura – Człowiek – Kultura jest drugim zbiorem interdyscyplinarnych wypowiedzi na tematy z zakresu przyrody, medycyny, sztuki i pedagogiki – poprzedni nosił tytuł Natura – Człowiek – Technologia (Wydawnictwo Naukowe UP, Kraków 2013). Zapraszamy chętnych do współpracy w tworzeniu kolejnej monografii zawierającej pogłębioną refleksję nad funkcjonowaniem człowieka we współczesnym świecie. Naszym celem jest kontynuacja i rozwijanie tej tematyki.
URI
http://hdl.handle.net/11716/12901
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WGB)
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image