WPROWADZENIE DO ETYKI PRACY SPOŁECZNEJ. Studium społeczno-pedagogiczne – odniesienia do naukowego dorobku Heleny Radlińskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Żukiewicz, Arkadiusz
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-917-4
978-83-8084-918-1 (e-ISBN)
ISSN: 2450-7865
Język: pl
Słowa kluczowe:
praca społecznapedagogika społęczna
Profesor Helena Radlińska
etyka pracy
badania
Data: 2023
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Struktura tej monografii obejmuje część wprowadzającą, która ujawnia intencję i sposób wykonania przedmiotowego zamierzenia badawczo‑ wydawniczego. Kolejny fragment – rozdział pierwszy jest swoistym wprowadzeniem do zagadnień etyki pracy społecznej. Obejmuje odniesienia do ontologii oraz epistemologii i pełni rolę uzupełniającą dla dotychczasowych ustaleń ogłoszonych w poprzednich częściach tryptyku o pracy społecznej.
Rozdział ten powstał na bazie wyników badań inspirowanych dyskursem, jaki wywołały monografie wydane w latach 2009 i 2015. Publikacje te stanowią integralne składniki zbioru poświęconego problematyce pracy społecznej – filozoficznego tryptyku o pracy społecznej. W drugim rozdziale nakreślony został etyczny wymiar podjętej analizy prowadzonej z punktu widzenia pedagogiki społecznej. Rozdziały trzeci, czwarty i piąty są prezentacją wyników etycznej analizy pracy społecznej z odpowiednim podziałem na trzy zasadnicze wymiary: aretologiczny, aksjologiczny oraz deontologiczny. W zakończeniu znajdują się wskazane obszary dalszych badań oraz odpowiednie rekomendacje (teoretyczne, badawcze oraz metodyczne), które w teleologicznym zamierzeniu mogą być impulsem do dalszych poszukiwań podejmowanych zarówno na gruncie akademickim, jak i w polu praktyki służby realizowanej w różnorodnych obszarach pracy społecznej. The structure of this monograph includes an introductory part that reveals the intention and manner of carrying out
the research and publishing project in question. The next fragment (supplements: ontological and epistemological)
is devoted to supplementing the existing arrangements announced in the previous parts of the triptych on social
work. It was created on the basis of the result of research inspired by the discourse caused by monographs
published in 2009 and 2015. These publications are integral components of the collection devoted to the issues of
social work.
The first chapter outlines the ethical dimension of the analysis undertaken from the point of view of social
pedagogy. The second, third and fourth chapters present the results of the ethical analysis of social work with an
appropriate division into three basic dimensions: aretological, axiological and deontological. The conclusion
includes the indicated areas for further research and appropriate recommendations (theoretical, research and
methodological), which may be intended as an impulse for further research undertaken both in the academic field and
in the field of service practice carried out in various areas of social work.