Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPopiołek, Bożenapl
dc.date.accessioned2024-09-17T08:40:01Z
dc.date.available2024-09-17T08:40:01Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-83-8084-114-7
dc.identifier.isbn978-83-8084-138-3 (e-ISBN)
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13415
dc.descriptionWydanie II poszerzonepl
dc.description.abstractSpór o kobietę, jej równość bądź niższość, rolę jaką powinna pełnić i pełniła w społeczeństwie, jej możliwości intelektualne i aspiracje, które mogła rozwinąć lub też musiała z nich zrezygnować, toczył się od wieków, przybierając różny charakter i zakres. Zarówno obrońcy praw kobiet, jak i ich zagorzali przeciwnicy prezentowali rozmaite stanowiska, często skrajne i zajadłe, to znów umiarkowane i wyważone. Podejmowane badania nad historią kobiet w Polsce koncentrują się głównie na określeniu miejsca i roli kobiety w społeczeństwie staropolskim. Zwraca się w nich uwagę na rosnącą aktywność ekonomiczną kobiet — głównie mieszczanek i chłopek — ich gospodarność, zaradność i udział w życiu publicznym. Znikomą wagę przywiązuje się natomiast do działalności ekonomicznej szlachcianek, jakby z góry zakładając, że ich życie polegało głównie na próżnowaniu i czerpaniu korzyści z pracy pozostałych grup społecznych. Przyjętej hierarchii wartości, istniejącej w kobiecym świecie w czasach Augusta II odpowiada podział tematyczny pracy. Składa się ona z trzech rozdziałów. Pierwszy poświęcony został Wartościom religijnym i eschatologii. Dotyczy wartości religijnych uznawanych przez kobiet (Bóg, święci, religia), wydzielonych na podstawie funkcjonującej w źródłach kobiecych hierarchii ważności. Za podstawę tej hierarchii przyjęłam częstotliwość występowania danych wartości w badanym materiale źródłowym. Omówiono w nim stosunek kobiet staropolskich do kwestii wiary, problem ich religijności i eschatologii. Przedstawiono też stosunek kobiet do problematyki śmierci i związanego z nią ceremoniału pogrzebowego. Zdecydowałam się na szersze zobrazowanie tego zagadnienia, gdyż zajmowało ono wiele miejsca w badanych źródłach kobiecych. Szeroko reprezentowane są tutaj — poza korespondencją — poezja kobieca, testamenty, modlitewniki i źródła epigraficzne. Rozdział drugi poświęciłam Wartościom indywidualnym i wspólnym, funkcjonującym w mentalności ówczesnych kobiet. Do najczęściej wymienianych wartości indywidualnych (prywatnych) należy zdrowie, miłość, małżeństwo i macierzyństwo, ród i rodzina, fortuna, edukacja, a na nieco dalszym planie funkcjonują wartości wspólne — ojczyzna, król, sejm i sejmiki, sądy i trybunały. Podstawę źródłową tego rozdziału stanowi głównie korespondencja, testamenty, intercyzy małżeńskie, regestry i inwentarze. W rozdziale trzecim — Kobiecy obraz ówczesnego świata — poruszam kwestie udziału kobiet w wydarzeniach politycznych, ich stosunek do dziejącej się historii oraz ukształtowanych dzięki temu stereotypów i wzorców, funkcjonujących w środowisku kobiecym. W opracowaniu tego rozdziału podstawowym materiałem źródłowym także była korespondencja, wykorzystałam ponadto gazety rękopiśmienne, literaturę ulotną i satyryczną tego okresu.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 828pl
dc.rightsCopyright
dc.subjectkobietypl
dc.subjectPolskapl
dc.subjectszlachciankipl
dc.subjectmentalność kobietpl
dc.subjectwartości religijnepl
dc.subjecteschatologiapl
dc.subjectkorespondencjapl
dc.subjectpoezja kobiecapl
dc.subjectudział kobiet w wydarzeniach politycznychpl
dc.titleKobiecy świat w czasach Augusta II. Studia nad mentalnością kobiet z kręgów szlacheckichpl
dc.typeBookpl
dc.rights.holderWydawnictwo Naukowe UPpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord