Prawne aspekty świadczenia usług w Szwajcarii przez małe i średnie przedsiębiorstwa z Unii Europejskiej
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kawka, Inga
Kożuch, Małgorzata
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-136-9
978-83-8084-137-6 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
Unia EuropejskaSzwajcaria
aspekty prawne
swobodny przepływ osób
bariery prawne i administracyjne
państwa członkowie UE
małe i średnie przedsiębiorstwa
uznawania kwalifikacji zawodowych
transgraniczny handel
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Badania zostały sfinansowane ze środków Narodowego Centrum Nauki przyznanych na podstawie decyzji numer DEC-2013/09/B/HS5/04116.Streszczenie
Celem zaprezentowanych w monografii badań było wskazanie i scharakteryzowanie
barier prawnych i administracyjnych, które muszą pokonać małe i średnie
przedsiębiorstwa (MŚP) z państw członkowskich UE, chcąc wykonywać działalność
usługową lub świadczyć tymczasowo usługi transgraniczne w Szwajcarii.
Analiza skupiła się przede wszystkim na przeszkodach w swobodnym przepływie
o charakterze administracyjno-prawnym, związanych np. z uznawaniem kwalifikacji.
Rezultatem badań jest określenie prawnych i instytucjonalnych rozwiązań, koniecznych
dla wyeliminowania w przyszłości tych uciążliwych dla MŚP obciążeń.
Badania dotyczyły usług zbywalnych (np. turystyka, doradztwo i analizy, przetwarzanie
danych) i usług zazwyczaj regulowanych w państwach członkowskich.
Analiza objęła przede wszystkim kwestie uznawania kwalifikacji zawodowych
i współpracy administracyjnej w dziedzinie usług medycznych, prawnych i edukacyjnych.
W książce nie opisano natomiast problemów związanych ze świadczeniem
usług objętych unijnymi regulacjami sektorowymi, takich jak usługi infrastrukturalne
(np. telekomunikacja, energia, transport kolejowy, poczta) i finansowe (bankowość,
ubezpieczenia, inwestycje).
Monografia koncentruje się szczególnie na małych i średnich przedsiębiorstwach,
ponieważ badania wskazują, że bariery prawne i administracyjne w swobodnym
przepływie usług są najbardziej uciążliwe właśnie dla tych podmiotów.
W książce wskazano instytucjonalne i merytoryczne dostosowania, zapewniające
rozwiązanie problemów napotykanych przez MŚP, które chcą korzystać
z transgranicznego handlu usługami między UE a Szwajcarią. Interpretacja umów
dwustronnych, orzeczeń sądów szwajcarskich oraz orzecznictwa TSUE doprowadziła
również do sformułowania wniosków dotyczących odpowiedniego stosowania
przepisów. Dodatkowa wartość wynikająca z przeprowadzonych badań to dokładne
określenie barier napotykanych przez MŚP z państw członkowskich UE, które chcą
mieć dostęp do rynku szwajcarskiego. W szczególności brano pod uwagę przeszkody
wynikające z problemów w zakresie uznawania kwalifikacji zawodowych lub
braku współpracy pomiędzy szwajcarską administracją publiczną i administracją
państw członkowskich.
Biorąc pod uwagę, literaturę przedmiotu, książka stanowi kontynuację prowadzonej
w piśmiennictwie analizy, a przeprowadzone badania wykraczają poza aktualny
stan wiedzy i mają znaczenie dla działalności administracji publicznej oraz
praktyki biznesowej. Nowatorski charakter ma również szczegółowy wybór obszaru
badawczego (trudności MŚP w transgranicznym handlu usługami między UE
a Szwajcarią wynikające z wadliwej współpracy administracyjnej oraz z problemów
w zakresie uznawania kwalifikacji), który do tej pory nie został zbadany.