Psychologia w promowaniu zdrowia. Muzyka - sztuka - media
View/ Open
Author:
Wrona-Polańska, Helena
Mastalski, Janusz
Kubacka-Jasiecka, Dorota
Kaczmarska, Anna
Pilecka, Władysława
Kielar-Turska, Maria
Skotnicki, Aleksander B.
Makselon, Józef
Pietryga-Szkarłat, Barbara
Toeplitz-Winiewska, Małgorzata
Polańska, Marta
Curyło-Sikora, Patrycja
Polański, Marek
Kędzierska, Barbara
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Wrona-Polańska, Helena
Skotnicki, Aleksander B.
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-8084-113-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
prof. Helena Wrona-Polańskapromocja zdrowia
medycyna
psychologia
rola muzyki w promowaniu zdrowia
aspekty psychologiczne
psychologia zdrowia
Date: 2018
Metadata
Show full item recordAbstract
Inspiracją do powstania niniejszej monografii było podsumowanie 40-letniej pracy
naukowo-badawczej i klinicznej prof. Heleny Wrony-Polańskiej, prowadzonej od
1974 roku w kierowanej wówczas przez Profesora Juliana Aleksandrowicza Klinice
Hematologii Instytutu Medycyny Wewnętrznej Akademii Medycznej w Krakowie
aż do chwili obecnej, a kontynuowanej we współpracy z prof. dr hab. med. Aleksandrem
B. Skotnickim, kierownikiem Katedry i Kliniki Hematologii im. Profesora
Juliana Aleksandrowicza Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum.
Niniejsza monografia prezentuje problematykę promocji zdrowia z punktu
widzenia psychologii. Nauka o zdrowiu ma charakter interdyscyplinarny, dlatego
też zagadnienia promocji zdrowia łączą różne dyscypliny naukowe tworzące ich
teoretyczne podstawy, a także mające zastosowanie praktyczne, takie jak medycyna
i psychologia. Czerpie również z innych dziedzin, takich jak muzyka, sztuka
i media, w celu wieloaspektowego oddziaływania na człowieka.
Promocja zdrowia obejmuje proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie
oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania.
W znaczeniu psychologicznym jest to proces nabywania przez ludzi umiejętności
kontrolowania i wpływania na własne zdrowie. Skierowany jest do całego
społeczeństwa, wszystkich ludzi, a obszarami oddziaływań promocyjnych są:
rodzina, szkoła, zakład pracy, społeczność lokalna.
Prezentowana monografia składa się z trzech części:
W pierwszej części, pt. Psychologiczne aspekty w promocji zdrowia, autorzy
koncentrują się na: zdrowiu jako wskaźniku sposobu zmagania się z białaczką,
niezwykle cennych, a rzadko występujących w literaturze duchowych aspektach
zdrowia, psychologicznych mechanizmach wzmacniających potencjały zdrowia,
czyli zasobach człowieka oraz wybranych formach pomocy psychologicznej sprzyjających
promocji zdrowia.
W drugiej części, pt. Czynniki sprzyjające promocji zdrowia, autorzy omawiają
znaczenie słowa, szeroko rozumianej sztuki oraz budzenia nadziei w procesie
zmagania się z chorobą jako czynników warunkujących powrót do zdrowia i jego
promowanie. Niski poziom wiedzy młodzieży akademickiej o transplantologii,
ujawniony w badaniach, wskazuje na konieczność zwiększenia wiedzy o zdrowiu
oraz świadomości indywidualnej i społecznej wśród studentów. Artykuł zamykający
tę część dotyczy przestrzegania zasad etyki zawodowej psychologa, które sprzyjają
zdrowiu nie tylko pacjenta, ale także samego psychologa.
Trzecia część, pt. Muzyka – sztuka – media w promocji zdrowia, zawiera prace
pod względem treści zgodne z podtytułem monografii, ze szczególnym podkreśleniem
roli muzyki w promowaniu zdrowia. Autorzy ukazują niezwykłą rolę
muzyki Fryderyka Chopina w promowaniu zdrowia, omawiają problem tremy
w kontekście zdrowia holistycznego i wynikających z niego konsekwencji dla promocji
zdrowia. Jedna z prac, dotycząca tremy, zawiera opracowaną na podstawie
własnych doświadczeń koncertowych autora, bogatą ilustrację czynników, które
mogą zagrażać lub sprzyjać zdrowiu samego artysty muzyka, i wynikające z niej
wskazania do promowania zdrowia artystów muzyków. Ostatnia praca podkreśla
znaczącą rolę mediów jako źródła wiedzy o zdrowiu i sposobach jego promowaniu.
Monografia, ze względu na holistyczno-funkcjonalne i interdyscyplinarne ujęcie
tematyki zdrowia, oparte na psychologicznych mechanizmach wykorzystujących
muzykę – sztukę – media w jego promowaniu, adresowana jest do szerokiego
grona odbiorców: psychologów, lekarzy, pielęgniarek, pedagogów, artystów muzyków
i plastyków zajmujących się szeroko rozumianą sztuką, dziennikarzy oraz
studentów tych kierunków, stanowiąc inspirację do dalszych poszukiwań i badań
w obszarze promocji zdrowia.