Show simple item record

dc.contributor.authorWrona-Polańska, Helenapl
dc.contributor.authorMastalski, Januszpl
dc.contributor.authorKubacka-Jasiecka, Dorotapl
dc.contributor.authorKaczmarska, Annapl
dc.contributor.authorPilecka, Władysławapl
dc.contributor.authorKielar-Turska, Mariapl
dc.contributor.authorSkotnicki, Aleksander B.pl
dc.contributor.authorMakselon, Józefpl
dc.contributor.authorPietryga-Szkarłat, Barbarapl
dc.contributor.authorToeplitz-Winiewska, Małgorzatapl
dc.contributor.authorPolańska, Martapl
dc.contributor.authorCuryło-Sikora, Patrycjapl
dc.contributor.authorPolański, Marekpl
dc.contributor.authorKędzierska, Barbarapl
dc.contributor.editorWrona-Polańska, Helenapl
dc.contributor.editorSkotnicki, Aleksander B.pl
dc.date.accessioned2024-11-22T10:56:52Z
dc.date.available2024-11-22T10:56:52Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-83-8084-113-0
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13435
dc.description.abstractInspiracją do powstania niniejszej monografii było podsumowanie 40-letniej pracy naukowo-badawczej i klinicznej prof. Heleny Wrony-Polańskiej, prowadzonej od 1974 roku w kierowanej wówczas przez Profesora Juliana Aleksandrowicza Klinice Hematologii Instytutu Medycyny Wewnętrznej Akademii Medycznej w Krakowie aż do chwili obecnej, a kontynuowanej we współpracy z prof. dr hab. med. Aleksandrem B. Skotnickim, kierownikiem Katedry i Kliniki Hematologii im. Profesora Juliana Aleksandrowicza Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Niniejsza monografia prezentuje problematykę promocji zdrowia z punktu widzenia psychologii. Nauka o zdrowiu ma charakter interdyscyplinarny, dlatego też zagadnienia promocji zdrowia łączą różne dyscypliny naukowe tworzące ich teoretyczne podstawy, a także mające zastosowanie praktyczne, takie jak medycyna i psychologia. Czerpie również z innych dziedzin, takich jak muzyka, sztuka i media, w celu wieloaspektowego oddziaływania na człowieka. Promocja zdrowia obejmuje proces umożliwiający każdemu człowiekowi zwiększenie oddziaływania na własne zdrowie w sensie jego poprawy i utrzymania. W znaczeniu psychologicznym jest to proces nabywania przez ludzi umiejętności kontrolowania i wpływania na własne zdrowie. Skierowany jest do całego społeczeństwa, wszystkich ludzi, a obszarami oddziaływań promocyjnych są: rodzina, szkoła, zakład pracy, społeczność lokalna. Prezentowana monografia składa się z trzech części: W pierwszej części, pt. Psychologiczne aspekty w promocji zdrowia, autorzy koncentrują się na: zdrowiu jako wskaźniku sposobu zmagania się z białaczką, niezwykle cennych, a rzadko występujących w literaturze duchowych aspektach zdrowia, psychologicznych mechanizmach wzmacniających potencjały zdrowia, czyli zasobach człowieka oraz wybranych formach pomocy psychologicznej sprzyjających promocji zdrowia. W drugiej części, pt. Czynniki sprzyjające promocji zdrowia, autorzy omawiają znaczenie słowa, szeroko rozumianej sztuki oraz budzenia nadziei w procesie zmagania się z chorobą jako czynników warunkujących powrót do zdrowia i jego promowanie. Niski poziom wiedzy młodzieży akademickiej o transplantologii, ujawniony w badaniach, wskazuje na konieczność zwiększenia wiedzy o zdrowiu oraz świadomości indywidualnej i społecznej wśród studentów. Artykuł zamykający tę część dotyczy przestrzegania zasad etyki zawodowej psychologa, które sprzyjają zdrowiu nie tylko pacjenta, ale także samego psychologa. Trzecia część, pt. Muzyka – sztuka – media w promocji zdrowia, zawiera prace pod względem treści zgodne z podtytułem monografii, ze szczególnym podkreśleniem roli muzyki w promowaniu zdrowia. Autorzy ukazują niezwykłą rolę muzyki Fryderyka Chopina w promowaniu zdrowia, omawiają problem tremy w kontekście zdrowia holistycznego i wynikających z niego konsekwencji dla promocji zdrowia. Jedna z prac, dotycząca tremy, zawiera opracowaną na podstawie własnych doświadczeń koncertowych autora, bogatą ilustrację czynników, które mogą zagrażać lub sprzyjać zdrowiu samego artysty muzyka, i wynikające z niej wskazania do promowania zdrowia artystów muzyków. Ostatnia praca podkreśla znaczącą rolę mediów jako źródła wiedzy o zdrowiu i sposobach jego promowaniu. Monografia, ze względu na holistyczno-funkcjonalne i interdyscyplinarne ujęcie tematyki zdrowia, oparte na psychologicznych mechanizmach wykorzystujących muzykę – sztukę – media w jego promowaniu, adresowana jest do szerokiego grona odbiorców: psychologów, lekarzy, pielęgniarek, pedagogów, artystów muzyków i plastyków zajmujących się szeroko rozumianą sztuką, dziennikarzy oraz studentów tych kierunków, stanowiąc inspirację do dalszych poszukiwań i badań w obszarze promocji zdrowia.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 830pl
dc.subjectprof. Helena Wrona-Polańskapl
dc.subjectpromocja zdrowiapl
dc.subjectmedycynapl
dc.subjectpsychologiapl
dc.subjectrola muzyki w promowaniu zdrowiapl
dc.subjectaspekty psychologicznepl
dc.subjectpsychologia zdrowiapl
dc.titlePsychologia w promowaniu zdrowia. Muzyka - sztuka - mediapl
dc.typeBookpl


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record