Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKolasa, Władysław Marekpl
dc.contributor.authorWoźniakowski, Krzysztofpl
dc.contributor.authorRogoż, Michałpl
dc.date.accessioned2024-12-09T12:47:54Z
dc.date.available2024-12-09T12:47:54Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.isbn978-83-8084-181-9
dc.identifier.isbn978-83-8084-182-6 (e-ISBN)
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/13459
dc.descriptionMonografia powstała w ramach grantu NCN nr UMO-2013/11/B/HS2/02589, ID 23859: Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku.pl
dc.description.abstractPrezentowany tom jest pierwszą częścią syntezy Prasa dla dzieci i młodzieży 1824–1918, która powstała jako zespołowy efekt badań realizowanych w ramach grantu pt. Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku (Opus 6), finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2014–2017. Poszczególne tomy monografii napisali samodzielnie lub w kooperacji członkowie zespołu badawczego: Krzysztof Woźniakowski (kierownik projektu), Władysław Marek Kolasa, Michał Rogoż oraz Sabina Kwiecień. W pracy nad książką starano się (w miarę możliwości) utrzymać jedność koncepcji naukowej i formy narracji, pozostawiając jednak autorom swobodę w doborze faktów i konstrukcji wywodu. Utrzymanie jednolitej, spójnej koncepcji dzieła nie było w pełni możliwe, gdyż utrudniał je niejednolity materiał badawczy (szczególnie jego liczebność i zróżnicowanie) oraz specyfika kolejnych okresów historycznych, która narzucała inne uwarunkowania, a w ślad za tym wymuszała odmienny tok analizy i narracji. Monografia składa się z trzech tomów. W każdym podjęto inne problemy i tematy, które każdorazowo zdefiniowano we wstępnych częściach odpowiednich rozdziałów. Tam również szerzej przedstawiono przedmiot badań, przyjęte hipotezy, zreferowano stan badań oraz specyficzne uwarunkowana. Przedmiotem tomu pierwszego są dzieje wydawnicze czasopism dla dzieci w całym badanym okresie (1824–1918). Ze względów praktycznych jego treść podzielono na dwa rozdziały. Jako cezurę wewnętrzną przyjęto rok upadku powstania styczniowego, gdyż jest to zgodne z polską tradycją badawczą i tworzy wygodne ramy interpretacyjne. W pierwszym okresie rozwoju (1824–1864) periodyki dla dzieci szybko ewaluowały, lecz ich liczba była stosunkowo mała (25 tytułów). Z tego powodu w rozdziale tym zdecydowano się na opis monograficzny, w którym połączono zarówno dzieje wydawnicze, jak i analizy treści. Podejście takie uzasadniał ponadto relatywnie dobry stan badań oraz pełna dostępność tekstów badanego korpusu tytułów.pl
dc.language.isoplpl
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 851pl
dc.subjectprasa dla młodzieżypl
dc.subjectczasopisma dla młodzieżypl
dc.subjectdzieje wydawniczepl
dc.subjectXIX i XX wiekpl
dc.titlePrasa dla dzieci i młodzieży 1824-1918. T. 1, Dzieje wydawniczepl
dc.typeBookpl


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord