Prasa dla dzieci i młodzieży 1824-1918. T. 1, Dzieje wydawnicze
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Kolasa, Władysław Marek
Woźniakowski, Krzysztof
Rogoż, Michał
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN:
978-83-8084-181-9
978-83-8084-182-6 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
prasa dla młodzieżyczasopisma dla młodzieży
dzieje wydawnicze
XIX i XX wiek
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekordOpis:
Monografia powstała w ramach grantu NCN nr UMO-2013/11/B/HS2/02589, ID 23859: Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku.Streszczenie
Prezentowany tom jest pierwszą częścią syntezy Prasa dla dzieci i młodzieży
1824–1918, która powstała jako zespołowy efekt badań realizowanych
w ramach grantu pt. Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku (Opus 6),
finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2014–2017.
Poszczególne tomy monografii napisali samodzielnie lub w kooperacji
członkowie zespołu badawczego: Krzysztof Woźniakowski (kierownik
projektu), Władysław Marek Kolasa, Michał Rogoż oraz Sabina Kwiecień.
W pracy nad książką starano się (w miarę możliwości) utrzymać
jedność koncepcji naukowej i formy narracji, pozostawiając jednak
autorom swobodę w doborze faktów i konstrukcji wywodu. Utrzymanie
jednolitej, spójnej koncepcji dzieła nie było w pełni możliwe, gdyż
utrudniał je niejednolity materiał badawczy (szczególnie jego liczebność
i zróżnicowanie) oraz specyfika kolejnych okresów historycznych, która
narzucała inne uwarunkowania, a w ślad za tym wymuszała odmienny
tok analizy i narracji.
Monografia składa się z trzech tomów. W każdym podjęto inne problemy
i tematy, które każdorazowo zdefiniowano we wstępnych częściach
odpowiednich rozdziałów. Tam również szerzej przedstawiono przedmiot
badań, przyjęte hipotezy, zreferowano stan badań oraz specyficzne
uwarunkowana.
Przedmiotem tomu pierwszego są dzieje wydawnicze czasopism dla
dzieci w całym badanym okresie (1824–1918). Ze względów praktycznych
jego treść podzielono na dwa rozdziały. Jako cezurę wewnętrzną przyjęto
rok upadku powstania styczniowego, gdyż jest to zgodne z polską tradycją
badawczą i tworzy wygodne ramy interpretacyjne. W pierwszym okresie
rozwoju (1824–1864) periodyki dla dzieci szybko ewaluowały, lecz ich liczba
była stosunkowo mała (25 tytułów). Z tego powodu w rozdziale tym
zdecydowano się na opis monograficzny, w którym połączono zarówno
dzieje wydawnicze, jak i analizy treści. Podejście takie uzasadniał ponadto
relatywnie dobry stan badań oraz pełna dostępność tekstów badanego
korpusu tytułów.