• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Prasa dla dzieci i młodzieży 1824-1918. T. 2, Zawartość, dodatki prasowe, prasa religijna

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 852 (28.74MB)
Autor:
Rogoż, Michał
Woźniakowski, Krzysztof
Kwiecień, Sabina
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-8084-183-3
978-83-8084-184-0 (e-ISBN)
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Słowa kluczowe:
prasa dla młodzieży
czasopisma dla młodzieży
dzieje wydawnicze
XIX i XX wiek
Data: 2018
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Monografia powstała w ramach grantu NCN nr UMO-2013/11/B/ HS2/02589, ID 23859: Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku.
Streszczenie
Prezentowany tom jest drugą częścią syntezy Prasa dla dzieci i młodzieży 1824–1918, która powstała jako zespołowy efekt badań realizowanych w ramach grantu pt. Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku (Opus 6), finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2014–2017. Przedmiotem niniejszego tomu są najważniejsze wątki tematyczne pism dziecięcych (rozdział 1), a także ich szata graficzna (rozdział 2). Ponadto dokonano tutaj charakterystyki dodatków prasowych kierowanych do młodego odbiorcy (rozdział 3) oraz prasy dla dzieci o charakterze religijnym (rozdział 4). Wszystkie te zagadnienia rozpatrywane były w przyjętych cezurach czasowych uwzględniających okres pomiędzy upadkiem powstania styczniowego a odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918 roku. W rozdziale pierwszym szczególną uwagę poświęcono tekstom literackim (1.1.) rozpatrywanym w dwóch przedziałach czasowych 1864–1890 i 1891–1918 przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych zaborów. Z uwagi na obszerność materiału zarówno w tym przypadku, jak i w odniesieniu do innych wątków treściowych (przeprowadzonych w dalszej części tej syntezy) analizy przeprowadzano koncentrując się na najbardziej reprezentatywnych pismach ukazujących się w poszczególnych zaborach. Starano się uchwycić najważniejsze kierunki przeobrażeń w zakresie zamieszczanych utworów literackich, podkreślić różnice występujące pomiędzy poszczególnymi zaborami oraz zwrócić uwagę na autorów, których twórczość najczęściej prezentowano. Interesujące nas periodyki nie tylko publikowały różnego typu utwory literackie, ale także przekazywały rozmaite elementy wiedzy o literaturze. Zagadnienie to zostało przebadane przy zastosowaniu analogicznej koncepcji cezur czasowych oraz podziału materiału według kryterium geograficznego związanego z ówczesnym podziałem ziem polskich (rozdział 1.2.1.). Koncentrując się na głównych wątkach tematycznych pism adresowanych do dzieci uwzględniono m.in. takie zagadnienia, jak elementy wiedzy o sztuce, historię i biografie, echa wydarzeń współczesnych, geografię i podróże, zagadnienia przyrodnicze, technikę, przemysł i wynalazki, zagadnienia pedagogiczne i etyczne, religię, kulturę fizyczną i rozrywki umysłowe. Osobnym, choć nie mniej interesującym przedmiotem zainteresowania były działy kontaktów z czytelnikami oraz konkursy i akcje społeczne. W odniesieniu do tak wyróżnionych wątków tematycznych dokonano analizy jakościowej i ilościowej. Ta ostatnia przeprowadzana była na próbie badawczej 1/4 losowo dobranych numerów, które zaklasyfikowane zostały do badania na podstawie ich reprezentatywności w odniesieniu do poszczególnych zaborów. Uzyskane wyniki zestawione zostały w tabelach oraz omówione w tekście zasadniczym. Ważnym zagadnieniem jest szata graficzna rozpatrywanych pism. Wychodząc od realiów technologicznych i kulturowych zwrócono uwagę na winiety i nagłówki, a także strukturę i formy obecności ilustracji oraz ich tematykę dokumentalną i fabularną, jak również pełnione przez nie funkcje (rozdział 2). Osobnym kierunkiem badań były dodatki prasowe dla młodego czytelnika oraz prasa dla dzieci o charakterze religijnym. Oba te zagadnienia zostały przeanalizowane przy uwzględnieniu specyfiki realiów występujących w poszczególnych zaborach. Na aparat pomocniczy, podobnie jak w tomie pierwszym, składają się przypisy, wykaz tabel i ilustracji, literatura przedmiotu i indeksy – osobowy oraz tytułów czasopism.
URI
http://hdl.handle.net/11716/13460
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WF)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image