Prasa dla dzieci i młodzieży 1824-1918. T. 2, Zawartość, dodatki prasowe, prasa religijna
View/ Open
Author:
Rogoż, Michał
Woźniakowski, Krzysztof
Kwiecień, Sabina
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn:
978-83-8084-183-3
978-83-8084-184-0 (e-ISBN)
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
prasa dla młodzieżyczasopisma dla młodzieży
dzieje wydawnicze
XIX i XX wiek
Date: 2018
Metadata
Show full item recordDescription:
Monografia powstała w ramach grantu NCN nr UMO-2013/11/B/ HS2/02589, ID 23859: Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku.Abstract
Prezentowany tom jest drugą częścią syntezy Prasa dla dzieci i młodzieży
1824–1918, która powstała jako zespołowy efekt badań realizowanych
w ramach grantu pt. Polska prasa dla dzieci i młodzieży do 1918 roku (Opus
6), finansowanego przez Narodowe Centrum Nauki w latach 2014–2017.
Przedmiotem niniejszego tomu są najważniejsze wątki tematyczne pism
dziecięcych (rozdział 1), a także ich szata graficzna (rozdział 2). Ponadto
dokonano tutaj charakterystyki dodatków prasowych kierowanych do
młodego odbiorcy (rozdział 3) oraz prasy dla dzieci o charakterze religijnym
(rozdział 4). Wszystkie te zagadnienia rozpatrywane były w przyjętych
cezurach czasowych uwzględniających okres pomiędzy upadkiem powstania
styczniowego a odzyskaniem przez Polskę niepodległości w 1918
roku.
W rozdziale pierwszym szczególną uwagę poświęcono tekstom literackim
(1.1.) rozpatrywanym w dwóch przedziałach czasowych 1864–1890
i 1891–1918 przy uwzględnieniu specyfiki poszczególnych zaborów. Z uwagi
na obszerność materiału zarówno w tym przypadku, jak i w odniesieniu
do innych wątków treściowych (przeprowadzonych w dalszej części tej syntezy)
analizy przeprowadzano koncentrując się na najbardziej reprezentatywnych
pismach ukazujących się w poszczególnych zaborach. Starano się
uchwycić najważniejsze kierunki przeobrażeń w zakresie zamieszczanych
utworów literackich, podkreślić różnice występujące pomiędzy poszczególnymi
zaborami oraz zwrócić uwagę na autorów, których twórczość najczęściej
prezentowano.
Interesujące nas periodyki nie tylko publikowały różnego typu utwory
literackie, ale także przekazywały rozmaite elementy wiedzy o literaturze.
Zagadnienie to zostało przebadane przy zastosowaniu analogicznej koncepcji
cezur czasowych oraz podziału materiału według kryterium geograficznego
związanego z ówczesnym podziałem ziem polskich (rozdział
1.2.1.).
Koncentrując się na głównych wątkach tematycznych pism adresowanych
do dzieci uwzględniono m.in. takie zagadnienia, jak elementy wiedzy
o sztuce, historię i biografie, echa wydarzeń współczesnych, geografię
i podróże, zagadnienia przyrodnicze, technikę, przemysł i wynalazki,
zagadnienia pedagogiczne i etyczne, religię, kulturę fizyczną i rozrywki
umysłowe. Osobnym, choć nie mniej interesującym przedmiotem zainteresowania
były działy kontaktów z czytelnikami oraz konkursy i akcje społeczne. W odniesieniu do tak wyróżnionych wątków
tematycznych dokonano
analizy jakościowej i ilościowej. Ta ostatnia przeprowadzana była
na próbie badawczej 1/4 losowo dobranych numerów, które zaklasyfikowane
zostały do badania na podstawie ich reprezentatywności w odniesieniu
do poszczególnych zaborów. Uzyskane wyniki zestawione zostały
w tabelach oraz omówione w tekście zasadniczym.
Ważnym zagadnieniem jest szata graficzna rozpatrywanych pism. Wychodząc
od realiów technologicznych i kulturowych zwrócono uwagę na
winiety i nagłówki, a także strukturę i formy obecności ilustracji oraz
ich tematykę dokumentalną i fabularną, jak również pełnione przez nie
funkcje (rozdział 2).
Osobnym kierunkiem badań były dodatki prasowe dla młodego czytelnika
oraz prasa dla dzieci o charakterze religijnym. Oba te zagadnienia
zostały przeanalizowane przy uwzględnieniu specyfiki realiów występujących
w poszczególnych zaborach.
Na aparat pomocniczy, podobnie jak w tomie pierwszym, składają się
przypisy, wykaz tabel i ilustracji, literatura przedmiotu i indeksy – osobowy
oraz tytułów czasopism.