dc.description.abstract | Polska od ponad 20 lat szuka swojego miejsca w nowej globalnej rzeczywistości. Rok 1989 stanowił przełom w historii
europejskiej. Zarówno dla narodu polskiego, jak i dla pozostałych beneficjentów „jesieni ludów" niewątpliwą
niespodzianką był fakt, iż w nowej zastanej rzeczywistości pojawiło się wiele zagrożeń, na które ani społeczeństwa,
ani sprawujący władzę nie byli przygotowani. Polska zyskując atrybuty niepodległego, suwerennego i demokratycznego
państwa stanęła przed trudnym zadaniem wytworzenia własnej polityki bezpieczeństwa. Wysiłkiem elit politycznych i
społeczeństwa udało się włączyć nasz kraj zarówno do Paktu Północnoatlantyckiego, jak i, nieco później, do struktur
europejskich. Bezpieczeństwo jest podstawową potrzebą każdego człowieka, a efektywna i funkcjonalna polityka
bezpieczeństwa każdego państwa jest niezbędnym elementem jego rozwoju. W chwili obecnej zarówno Polska, jak i cała
Unią Europejska borykają się z wieloma problemami - począwszy od międzynarodowego kryzysu gospodarczego, który
dotknął państwa europejskie, po kwestie, które wprost kwestionują zasadność istnienia Unii Europejskiej. Z
niepokojem obserwujemy sytuację na granicach zewnętrznych Unii Europejskiej, kryzys euro, apogeum ksenofobii,
deficyt polityki zagranicznej i brak przywództwa. Znamiennym przykładem kryzysu europejskiego jest fakt, iż Europa
jest jedynym kontynentem, którego wydatki na obronę zmalały w 2010 roku.
Przedmiotem analizy i rozważań w tej publikacji są wybrane aspekty polityki bezpieczeństwa w działalności
edukacyjno-wychowawczej. Ta działalność jest niezwykle istotna dla nowej kształtującej się rzeczywistości. Jak
pisał John Stuart Mili w swojej autobiografii: „Położenie ludzkości nie może poprawić się znacznie dopóki nie zajdą
wielkie zmiany u samych podstaw jej umysłowości". Świat wszedł w fazę globalnych przekształceń, których
konsekwencji nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć. Już prawie nic nie będzie takie jak kiedyś, a o
przyszłości da się sensownie powiedzieć jedynie tyle, iż nie będzie ona prostą kontynuacją dnia dzisiejszego.
Prezentowany w niniejszym opracowaniu materiał to pokłosie kilkuletnich badań pracowników Katedry Bezpieczeństwa i
Edukacji Obywatelskiej.
Publikacja ta jest próbą interdyscyplinarnego spojrzenia na współczesne wyzwania polityki bezpieczeństwa w
działalności edukacyjno-wychowawczej. Swoje poglądy na kwestie zawarte w temacie zaprezentowali zarówno pedagodzy
historycy politolodzy socjolodzy jak i specjaliści zajmujący się bezpieczeństwem narodowym. | pl_PL |