Pustka we współczesnym doświadczeniu poetyckim
Oglądaj/ Otwórz
Autor:
Jasionowicz, Stanisław
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-545-6
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekordStreszczenie
Praca jest próbą rozpatrzenia poetyckich świadectw pustki pod
względem przedmiotowym i podmiotowym oraz ukazania ścisłych powiązań
pomiędzy tymi - przenikającymi się - płaszczyznami. Najwłaściwszym
sposobem uchwycenia tej problematyki wydało się być jej
ujęcie antropologiczne, a także przyjęcie wyobrażeniowej perspektywy
oglądu związanych z nią treści. Strategia ta wynika z przekonania, iż
zagadnienie pustki nie dotyczy jedynie poezji, lecz rozciąga się na całą
sferę ludzkiej świadomości, będąc przede wszystkim wyrazem pewnego
szczególnego ludzkiego doświadczenia, a dopiero w dalszej kolejności
efektem spekulacji na temat sytuacji istnienia.
Dlatego w części pierwszej omówione zostaną podstawowe relacje
pomiędzy rzeczywistością, podmiotem i pustką w perspektywie antropologiczno-
egzystencjalnej, religijnej, filozoficzno-dyskursywnej oraz
psychologicznej. Okaże się, że niebyt, nicość i nieistnienie, które stały
się znakami czasu epoki nowoczesnej, nie są jedynie intelektualnymi
konceptami świeżej daty, lecz istotnymi sposobami przeżywania przez
człowieka świata i własnego w tym świecie istnienia. Ostatni rozdział
tej części ma na celu zwrócenie uwagi na wybrane momenty historii literatury
francuskiej, a przez jej pryzmat - europejskiej, będące etapami
budzenia się poetyckiej „świadomości pustki”.
Na początku części drugiej problematyka pustki została umieszczona
w kontekście współczesnej debaty kulturoznawczej i teoretycznoliterackiej
na temat istoty doświadczenia świata. W ciągu całego dwudziestego
wieku refleksja ta była opanowana dążeniem do ustalenia zasad,
pozwalających dotrzeć do mitycznych „źródeł sensu", prowadząc coraz
częściej do intuicji „pustej podstawy” samego procesu twórczego,
jak i interpretacji wszelkich wytworów kultury. Wyrazem tej tendencji
stało się między innymi podważenie tradycyjnej koncepcji symbolu.
Kolejne rozdziały tej części ujmują problematykę pustki w świetle
jej figuratywnych korelatów. Okaże się, że w poezji ostatnich dekad
kształtuje się coś w rodzaju „wyobrażeniowej logiki pustki”, ujawniającej
się w postaci czasem bardzo rozbieżnych, lecz narzucających się
świadomości w coraz bardziej nieodparty sposób poetyckich obrazów.
Figury pustyni oraz obrazy metamorfoz wody to przykłady możliwości
przekraczania przez wyobraźnię dwudziestego wieku klasycznych opozycji,
sytuujących na przeciwnych biegunach świadomości rzeczywistość
(świat) jako to, co istnieje i niebyt - jako przeciwieństwo tego, co
postrzegalne (przynależne istnieniu). Na przykładzie poetyckich figur,
stojących pozornie na antypodach twórczej wyobraźni, ukazane zostaną
sposoby doświadczania przez poetów „krajobrazów rzeczy”, pozwalające
w tej niejasnej sytuacji nazwać Nienazywalne .
W trzeciej części pustka zostanie ujęta w perspektywie podmiotowej,
jako doświadczenie zatraty. Ukazane będą przykłady poetyckich prób
określenia obecnego statusu „ja" oraz świadectwa potrzeby przezwyciężenia
przez twórców dychotomii jaźni i świata. Dla współczesnego
podmiotu poetyckiego katalizatorem pustki-zatraty może być zarówno
jego szczególna relacja z rzeczami, doświadczenie ciała, język, jak
i stosunek „ja-inny”. Dążenie do zatraty nie jest już dla wielu poetów
synonimem buntu przeciw niezrozumiałemu istnieniu, lecz potężnym
źródłem inspiracji w dziele stopniowego - warunkowego i ostrożnego
- godzenia się świadomości z jej wciąż nierozpoznaną istotą. Nothingness, emptiness, the abyss, or the void - notions with a long
and rich tradition throughout cultural history - are today most often
equated with the existential anguish of man in the face of the “death of
God.” While contemporary thought tends toward the nihilistic connotations
of these terms, "emptiness” seems to enfold the broadest spectrum
of meanings, including, but not limited to, the negative. The idea
driving the work Emptiness in the Contemporary Poetic Experience is
built on the observation of the particular way in which Western poetry
of the last several decades has explored the idea of emptiness. An
analysis of selected examples of francophone poetry by such writers
as Henri Michaux, Francis Ponge, Philippe Jaccottet, Lorand Gaspar,
Edmond Jabes, among others, along with a number of works by such
Polish poets as Halina Poświatowska, Czeslaw Milosz, and Zbigniew
Herbert, and those of anglophone, mostly American poets, including
Sylvia Plath and Theodore Roethke, permits us to observe not only a
common fascination with the void, but one often endowed with a positive
meaning, despite cultural differences and the meanders of each
poet's individual imagination.
The first part of the book lays the existential, philosophical, and psychological
groundwork for a discussion of the notion of emptiness. It
appears that the intuitions which lead to the conception of emptiness
or the void are, on the one hand, anchored in the anthropological heritage
of the human race and on the other, they are part and parcel of
the evolution of intellectual concepts and world views developed by
Western civilization. While it would be impossible to ignore the vast
resources of Eastern thought on the subject, this study focuses on the
notion and experience of emptiness from the Western cultural perspective.
The last pages of this part of the book trace poetry’s progression
toward a consciousness of emptiness throughout the course of history
up to the advent of Modernity.
The second part examines the imagery through which the concept
of emptiness is expressed in contemporary poetry. The first chapter of
this section situates the issue within the current debate on the relationship
between consciousness and reality. In the following chapters,
the concept of emptiness in the contemporary imagination is examined
through several poetic "landscapes,” such as the desert and elements
like water and its metamorphoses - rain, snow, ice. In addition
to such categories, the notions of transparency, boundaries, and fissure
appear in the occidental consciousness both on the level of poetic images
and at the heart of the theoretical discussion of the mechanics of
representation.
In the third part of the book, emptiness is discussed as an expression
of the internal experience of the poetic subject. Poetic references
to emptiness in the context of the dissolution or loss of the self are
considered as testimony to a spiritual search for an escape from the
dilemmas posed by the conflict between consciousness and non-being.
For some poets, emptiness is a means of "taming” death, for others it
is a way of experiencing the intensity of “being here.” For others still,
emptiness is the equivalent of the “loss of all having” (or detachment)
which permits one to attain a higher level of self-awareness. In some
cases, the experience of emptiness opens the consciousness to the possibility
of transcendence.
The exploitation of different variants of the imagination and imagery
of emptiness allows poets to propose certain, albeit partial, answers to
the crise de conscience that Western civilization is experiencing. In this
prolonged “era of suspicion," poets are active participants - thanks to
the unique means of poetic language - in the debate on what consciousness
can perceive and what it cannot. They have thus discovered
that emptiness is a paradoxical territory within which the aporiae of
the subject and of the world can be suppressed or, at the very least,
questioned.