Z teorii i praktyki edukacji dziecka : inspiracje dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowej
View/ Open
Author:
Nowak, Zbigniew
Gąsiorek, Krystyna
Machowska, Jolanta
Baran, Zbigniew
Vaškevič-Buś, Jovita
Zadęcka-Cekiera, Anna
Nawolska, Barbara
Paśko, Ingrid
Żebrowska, Teresa
Zięba, Aneta
Żądło, Joanna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Gąsiorek, Krystyna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-662-0
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczanie początkowenauczanie przedszkolne
Date: 2011
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem przewodnim autorów tekstów zamieszczonych w tym tomie jest zwrócenie uwagi na różne wymiary edukacji
elementarnej. Do jej zadań zaliczyć należy wspomaganie rozwoju intelektualnego i samodzielnego myślenia dziecka,
wyzwalanie jego kreatywności, wzbogacanie osobowości oraz przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w życiu - z
rówieśnikami i dorosłymi. Szkoła wymaga nauczycieli o wysokich kompetencjach zawodowych, dbających o ciągłe
doskonalenie swojego warsztatu pracy i stosowanie odpowiednich strategii pedagogicznych. Zebrane artykuły ilustrują
zagadnienia ważne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich autorzy przedstawili problemy teoretyczne i
rozwiązania praktyczne zgodne z własnymi dziedzinami zainteresowań i jednocześnie służące realizowaniu celów
edukacji elementarnej. Czytelnik znajdzie w tekstach materiał z różnych obszarów (zagadnienia ogólne i szczegółowe)
służący budowaniu dziecięcej wiedzy i kształceniu umiejętności oraz wychowywaniu - rozwijaniu postaw.
Interdyscyplinarne ujęcie teorii i praktyki pozwala na stworzenie szerokiego a jednocześnie w miarę spójnego obrazu
wychowania i nauczania dziecka we współczesnej szkole.
Publikacja dotyczy wielu wymiarów edukacji dziecka. W nielicznych artykułach prezentowane jest dostosowywanie
działań lub sposobu myślenia autorów do doraźnych potrzeb i okoliczności, lecz podstawę teoretyczną pracy, spajającą
większość tekstów, stanowi promowanie poznawczego i społecznego konstruktywizmu w nauczaniu, rozumianego „jako
filozofię uczenia się opartą na założeniu, że przez analizę naszych doświadczeń konstruujemy własne rozumienie
świata, w którym funkcjonujemy” (Juszczyk 2003: 770)* **. Przy modzie na konstruktywizm radzę pamiętać o zasadniczym
ograniczeniu, sformułowanym przez Dorotę Klus-Stańską (2009: 64): „konstruktywizm jest modelem teoretycznym, za
pomocą którego można wyjaśniać i interpretować rzeczywistość (np. badać, co się dzieje w klasie szkolnej), ale nie
jest instrukcją, jak działać”.
Prace zamieszczone w niniejszym tomie obejmują zagadnienia teoretyczno-praktyczne skupione wokół dziecka i warsztatu
pracy nauczyciela, od niego bowiem zależy, co, kiedy, jak i w jakiej mierze będzie przedmiotem dziecięcego
poznawania, rozwijania dziecięcej aktywności. Artykuły są wynikiem przemyśleń, działań i doświadczeń nauczycieli
akademickich - pracowników Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji
Edukacji Narodowej w Krakowie, w większości z Katedry Podstaw Edukacji i Metodyki Pracy z Dziećmi.
Materiał zebrany w książce zapewne będzie dobrze służyć pogłębieniu znajomości, doskonaleniu i modyfikowaniu
edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Adresowany jest przede wszystkim do nauczycieli praktyków i studentów
kierunków pedagogicznych - przyszłych nauczycieli - oraz wszystkich zainteresowanych jakością praktyki
pedagogicznej.