Show simple item record

dc.contributor.authorNowak, Zbigniewpl_PL
dc.contributor.authorGąsiorek, Krystynapl_PL
dc.contributor.authorMachowska, Jolantapl_PL
dc.contributor.authorBaran, Zbigniewpl_PL
dc.contributor.authorVaškevič-Buś, Jovitapl_PL
dc.contributor.authorZadęcka-Cekiera, Annapl_PL
dc.contributor.authorNawolska, Barbarapl_PL
dc.contributor.authorPaśko, Ingridpl_PL
dc.contributor.authorŻebrowska, Teresapl_PL
dc.contributor.authorZięba, Anetapl_PL
dc.contributor.authorŻądło, Joannapl_PL
dc.contributor.editorGąsiorek, Krystynapl_PL
dc.date.accessioned2017-07-19T11:38:46Z
dc.date.available2017-07-19T11:38:46Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.isbn978-83-7271-662-0
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/1874
dc.description.abstractCelem przewodnim autorów tekstów zamieszczonych w tym tomie jest zwrócenie uwagi na różne wymiary edukacji elementarnej. Do jej zadań zaliczyć należy wspomaganie rozwoju intelektualnego i samodzielnego myślenia dziecka, wyzwalanie jego kreatywności, wzbogacanie osobowości oraz przygotowanie do aktywnego funkcjonowania w życiu - z rówieśnikami i dorosłymi. Szkoła wymaga nauczycieli o wysokich kompetencjach zawodowych, dbających o ciągłe doskonalenie swojego warsztatu pracy i stosowanie odpowiednich strategii pedagogicznych. Zebrane artykuły ilustrują zagadnienia ważne w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Ich autorzy przedstawili problemy teoretyczne i rozwiązania praktyczne zgodne z własnymi dziedzinami zainteresowań i jednocześnie służące realizowaniu celów edukacji elementarnej. Czytelnik znajdzie w tekstach materiał z różnych obszarów (zagadnienia ogólne i szczegółowe) służący budowaniu dziecięcej wiedzy i kształceniu umiejętności oraz wychowywaniu - rozwijaniu postaw. Interdyscyplinarne ujęcie teorii i praktyki pozwala na stworzenie szerokiego a jednocześnie w miarę spójnego obrazu wychowania i nauczania dziecka we współczesnej szkole. Publikacja dotyczy wielu wymiarów edukacji dziecka. W nielicznych artykułach prezentowane jest dostosowywanie działań lub sposobu myślenia autorów do doraźnych potrzeb i okoliczności, lecz podstawę teoretyczną pracy, spajającą większość tekstów, stanowi promowanie poznawczego i społecznego konstruktywizmu w nauczaniu, rozumianego „jako filozofię uczenia się opartą na założeniu, że przez analizę naszych doświadczeń konstruujemy własne rozumienie świata, w którym funkcjonujemy” (Juszczyk 2003: 770)* **. Przy modzie na konstruktywizm radzę pamiętać o zasadniczym ograniczeniu, sformułowanym przez Dorotę Klus-Stańską (2009: 64): „konstruktywizm jest modelem teoretycznym, za pomocą którego można wyjaśniać i interpretować rzeczywistość (np. badać, co się dzieje w klasie szkolnej), ale nie jest instrukcją, jak działać”. Prace zamieszczone w niniejszym tomie obejmują zagadnienia teoretyczno-praktyczne skupione wokół dziecka i warsztatu pracy nauczyciela, od niego bowiem zależy, co, kiedy, jak i w jakiej mierze będzie przedmiotem dziecięcego poznawania, rozwijania dziecięcej aktywności. Artykuły są wynikiem przemyśleń, działań i doświadczeń nauczycieli akademickich - pracowników Instytutu Pedagogiki Przedszkolnej i Szkolnej Uniwersytetu Pedagogicznego im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie, w większości z Katedry Podstaw Edukacji i Metodyki Pracy z Dziećmi. Materiał zebrany w książce zapewne będzie dobrze służyć pogłębieniu znajomości, doskonaleniu i modyfikowaniu edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Adresowany jest przede wszystkim do nauczycieli praktyków i studentów kierunków pedagogicznych - przyszłych nauczycieli - oraz wszystkich zainteresowanych jakością praktyki pedagogicznej.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 585pl_PL
dc.subjectnauczanie początkowepl_PL
dc.subjectnauczanie przedszkolnepl_PL
dc.titleZ teorii i praktyki edukacji dziecka : inspiracje dla nauczycieli przedszkoli i klas I-III szkoły podstawowejpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record