• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Integracja edukacyjna : oczekiwania i rzeczywistość

Thumbnail
View/Open
Prace Monograficzne nr 571 (5.819Mb)
Author:
Gajdzica, Zenon
Gregušová, Hedviga
Gajdošíková, Adriana
Ramik-Mażewska, Irena
Skałbania, Barbara
Ficek, Roman
Oleńska-Pawlak, Teresa
Bombińska-Domżał, Anna
Czaja-Chudyba, Iwona
Bobeł, Bożena
Wyczesany, Janina
Klaczak, Marzena
Zielińska, Jolanta
Buczek, Agnieszka
Orzeł-Żukowska, Agata
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Klaczak, Marzena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-622-4
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Date: 2010
Metadata
Show full item record
Abstract
Rozpropagowana przez Aleksandra Hulka idea integracji szkolnej zakłada pełne i jak najwcześniejsze uczestnictwo dziecka niepełnosprawnego w życiu społecznym przy zachowaniu maksymalnej niezależności osobistej. Istotą integracyjnego systemu kształcenia jest troska o godność dziecka niepełnosprawnego, wykorzystanie w procesie dydaktycznym jego mocnych stron i umożliwienie mu osiągnięcia sukcesu. Uwarunkowania prawne teoretycznie gwarantują osobom niepełnosprawnym dostępność do wszystkich form kształcenia. Ponaddwudziestoletnie doświadczenia edukacji integracyjnej w Polsce wskazują na wiele ich mankamentów: organizacyjnych, merytorycznych i metodycznych, wynikających często z różnego pojmowania samej idei, a także sposobu i możliwości jej realizacji. Autorzy niniejszego opracowania, mając na uwadze rozsądną integrację, wskazali na wiele antynomii integracyjnych w podejściu teoretycznym i praktycznym. Za realizacje założeń integracyjnych w szkole odpowiadają nauczyciele. Obecność dwóch nauczycieli w klasie wymaga od nich pełnej gotowości do współpracy, która wyraża się we wzajemnym poszanowaniu poglądów, postaw, ale także wspólnym planowaniu, projektowaniu i realizacji działań edukacyjnych. W dostępnej literaturze brakuje wypracowanych koncepcji takiej współpracy. W opublikowanych materiałach dominują opinie o niższej i podrzędnej pozycji pedagoga specjalnego w stosunku do nauczyciela przedmiotu, co znacząco utrudnia ich współpracę. Zdefiniowanie uwarunkowań decydujących o jakości współpracy dwóch nauczycieli w klasie integracyjnej jest szczególnie cenne w przedstawionym opracowaniu. O efektywności edukacji integracyjnej decyduje wiele czynników: społecznych, organizacyjnych i technicznych. Pracujący w klasie integracyjnej nauczyciel powinien mieć pełną świadomość ich znaczenia dla poszanowania godności dziecka niepełnosprawnego. Autorzy, mając na względzie różne rodzaje niepełnosprawności integrowanych osób, przedstawili te czynniki z kilku perspektyw w nadziei, że przedstawione i opisane rozwiązania praktyczne staną się źródłem inspiracji do poszukiwania i formułowania modelowych rozwiązań edukacyjnych w oddziałach integracyjnych.
URI
http://hdl.handle.net/11716/1956
Collections
  • Monografie / Rozdziały (WP)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image