Praca grupowa w edukacji wczesnoszkolnej : problemy, badania, rozwiązania praktyczne
View/ Open
Author:
Pawlak, Bożena
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-560-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
nauczanie początkoweedukacja wczesnoszkolna
praca zespołowa
Date: 2009
Metadata
Show full item recordAbstract
Umiejętność współdziałania i pracy w zespole jest kompetencją wysoko
cenioną w wielu dziedzinach naszego życia. Dotyczy to zarówno sfer wielkiego
biznesu, jak i małej przedsiębiorczości, medycyny, ale także edukacji.
Na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku pod patronatem
Organizacji Współpracy i Rozwoju Gospodarczego (OECD) rozpoczęły
się prace ukierunkowane na doskonalenie procesu edukacji w naszej
części globu. W ich rezultacie w 1996 roku sprecyzowano listę umiejętności
niezbędnych wszystkim młodym Europejczykom, a otwiera ją właśnie
umiejętność pracy w zespole.
Twórcy reformy systemu edukacji zapoczątkowanej w naszym kraju
w 1999 roku powierzyli wszystkim polskim nauczycielom obowiązek kształtowania
ośmiu tzw. umiejętności kluczowych. Jest wśród nich umiejętność
„efektywnego współdziałania w zespole i pracy w grupie, budowania więzi
międzyludzkich, podejmowania indywidualnych i grupowych decyzji,
skutecznego działania na gruncie zachowania obowiązujących norm".
Warunki do nabywania wymienionej kompetencji obowiązani są stwarzać
nauczyciele wszystkich szczebli kształcenia i wszystkich specjalności, ale
zadanie zainicjowania procesu jej kształtowania przypada pedagogom
pracującym z dziećmi w wieku wczesnoszkolnym. I właśnie zagadnienie
realizacji wymienionej powinności nauczycielskiej na pierwszym etapie
edukacji znalazło się w centrum moich zainteresowań oraz eksploracji.
Analizując publikowane scenariusze zajęć zintegrowanych dla klas
I-III oraz obserwując funkcjonowanie nowego systemu edukacji uczniów
w wieku wczesnoszkolnym, dostrzegłam wyraźny wzrost zainteresowania
nauczycieli tą formą organizacyjną procesu kształcenia, jaką jest praca
grupowa. Przyglądając się bliżej, zaczęłam się zastanawiać - czy włączanie
działań zespołowych w tok pracy uczniów klas pierwszych, drugich i trzecich
jest wynikiem przemyślanego i świadomie realizowanego procesu, czy
jedynie podążaniem za aktualną „modą"? Co było przyczyną odrzucenia
wyników badań z lat siedemdziesiątych, które nisko oceniały przydatność
dydaktyczną nauczania grupowego małych dzieci? Jak praca grupowa
wpisuje się w różne koncepcje kształcenia zintegrowanego? Jakie czynniki
i warunki sprzyjają kształtowaniu umiejętności współdziałania uczniów
w wieku wczesnoszkolnym poprzez pracę grupową? Te i inne jeszcze pytania
stały się podstawą moich studiów literaturowych, poszukiwań badawczych
oraz prac projektowych. Rezultaty podjętych przeze mnie działań
pragnę zaprezentować w tej monografii.
W strukturze opracowania starałam się uwzględnić trzy zasadnicze
elementy dotyczące pracy grupowej uczniów w wieku wczesnoszkolnym:
problemy, wyniki badań oraz rozwiązania praktyczne. Natomiast zasadniczą
konstrukcję książki tworzy pięć rozdziałów. Pierwszy dotyczy istoty
umiejętności współdziałania w grupie, warunkujących ją kompetencji
szczegółowych oraz jej genezy i rozwoju. Drugi koncentruje się na pracy
grupowej w warunkach szkolnych, jej odmianach, wariantach i charakterystycznych
cechach. W rozdziale trzecim omówione są wyniki badań
nad efektywnością zespołowej działalności uczniów, w tym także rezultaty
autorskich prac empirycznych dotyczących pracy grupowej dzieci w wieku
wczesnoszkolnym. Rozdział czwarty poświęcony jest analizie możliwości
rozwijania umiejętności współdziałania i pracy w grupie uczniów. Przedstawione
zostały propozycje zawarte w wybranych koncepcjach kształcenia
zintegrowanego oraz autorskie pomysły działań z zakresu społecznego
i zadaniowego wymiaru funkcjonowania grup, możliwe do podjęcia przez
nauczycieli. Ostatni rozdział zawiera omówienie zagadnienia kierowania
grupową pracą uczniów, a szczególnie zadań, funkcji i kompetencji nauczycielskich
oraz zasad komunikacji i aranżacji przestrzeni.
Opracowanie to jest adresowane do dwóch grup: studentów kierunków
pedagogicznych i nauczycieli. Mam nadzieję, że studentom przygotowującym
się do roli pedagogów podjęte tu rozważania uświadomią, jak
wielowymiarowe i odpowiedzialne jest zadanie kształtowania umiejętności
współdziałania i pracy w grupie u dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Nauczycieli,
którzy już teraz projektują działania ukierunkowane na rozwój
omawianej kompetencji, przedstawiony przeze mnie materiał być może
zainspiruje do poszukiwania własnych, jeszcze efektywniejszych pomysłów
i rozwiązań uświadamiających uczniom klas początkowych wartość współdziałania
oraz sprzyjających doskonaleniu u nich tej umiejętności poprzez
pracę grupową. Wszystkich czytelników chciałabym również przekonać do
tego, że praca grupowa uczniów jest formą organizacji zajęć umożliwiającą
realizację idei integracji w procesie edukacyjnym.