Moje dziecko uczy się języka obcego : najczęściej zadawane pytania
View/ Open
Author:
Rokita-Jaśkow, Joanna
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-609-5
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
języki obcedwujęzyczność u dzieci
nauka języka obcego
Date: 2010
Metadata
Show full item recordAbstract
Obecnie nauczanie języków obcych dzieci jest bardzo powszechnym
zjawiskiem, a posyłanie ich na zajęcia językowe od przedszkola,
a nawet żłobka staje się niemal modą. Ponadto rozmaite instytucje
prywatne (szkoły językowe, przedszkola itp.) bazując na kilku dowolnie
interpretowanych wynikach badań naukowych wskazują na konieczność
rozpoczynania nauki w bardzo wczesnym wieku (istnieją nawet
kursy językowe dla 3-miesięcznych niemowląt!!!), gdyż tylko to gwarantuje
późniejsze jego płynne opanowanie.
Dlatego bardzo ważne jest, by rodzic decydując się na wczesne
nauczanie języka obcego swojego dziecka był świadomy powodów, dla
których to czyni, aby zapobiec ewentualnym rozczarowaniom w przyszłości.
Celem autorki niniejszej książki jest obalenie mitów na
temat przyczyn rozpoczynania wczesnej nauki języków obcych. Zamierzam pokazać skąd się one biorą, jakie czynniki
należy wziąć pod uwagę chcąc zagwarantować jak najlepsze efekty
wczesnej nauki języka obcego, czego można realistycznie oczekiwać
od dziecka uczącego się języka obcego, a także, jakie płyną zagrożenia
z tzw. wczesnego startu. Pragnę zaznaczyć, że książka ta jest pisana
z myślą o dzieciach w wieku od roku do 10 lat, w związku z tym wszelkie
przykłady technik, rozważania na temat pamięci i przyswajania
języków obcych opisują stan rzeczy w tej grupie wiekowej.
Poszczególne rozdziały są skonstruowane w formie pytań i odpowiedzi.
Formuła taka pozwoli czytelnikowi, mam nadzieję, lepiej poznać
temat i zgłębić problem. Zamierzeniem moim było przedstawienie
większości pytań, jakie mogą nurtować osoby (rodziców, pedagogów,
psychologów, przyszłych i obecnych nauczycieli języków obcych
dzieci) zaangażowane w nauczanie języków obcych dzieci. Zakładam
przy tym, że nie sq one językoznawcami ani ekspertami w nauczaniu
języków obcych. Z tego względu starałam się, aby książka ta była pozbawiona
naukowego stylu. Skupiam się przede wszystkim na celach
i osiągnięciach językowych, gdyż takie wydaje się być zapotrzebowanie
czytelników. Nie należy jednak zapominać i o innych zaletach wczesnej
nauki języka obcego, o czym więcej w rozdziale trzecim.
Podkreślając głównie afektywne i kognitywne zalety rozpoczynania
nauki języków obcych, a minimalizując zalety lingwistyczne, eksperci
zaznaczają, że nie jest istotne, jakiego języka obcego dziecko
zacznie się uczyć. Nie jest konieczne, aby to był język angielski, czego
chce większość rodziców, ale mógłby to być niemiecki, francuski, włoski,
czy choćby modny ostatnio hiszpański.