• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Serie Wydawnicze
    • Prace Monograficzne
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Serie Wydawnicze
    • Prace Monograficzne
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Spotkania dzieci ze sztuką : program zajęć w edukacji wczesnoszkolnej

    Thumbnail
    View/Open
    Prace Monograficzne nr 528 (4.143Mb)
    Author:
    Nęcka, Monika
    Publisher:
    Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-540-1
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
    Subject:
    wychowanie estetyczne
    sztuka
    dzieci
    sztuka i dzieci
    Date: 2009
    Metadata
    Show full item record
    Abstract
    Wychowanie estetyczne odgrywa niezwykle istotną rolę w kształtowaniu się osobowości człowieka. Wpływa na nasze postawy, wartościowania moralne, zdolność do przeżywania, do działania i tworzenia, a także do funkcjonowania w społeczeństwie. Kształci ono naszą wrażliwość na wartości sztuki i kultury, rozwija wyobraźnię i postawę twórczą. Wiedza o świecie zawarta w dziełach sztuki odsłania się odbiorcy za pośrednictwem symboli, znaków, układów i form, będących nośnikiem uniwersalnych informacji pobudzających do myślenia i dostrzegania otaczającego piękna. Wychowanie estetyczne uczy korzystania ze sztuki w celu zmiany sposobu myślenia i wartościowania, rozbudzania zainteresowań, wzbogacania wiedzy o świecie i życiu, wzmaga aktywizację sił duchowych, afirmuje humanizację życia. Problematyka wychowania estetycznego jako zadania edukacyjnego pojawia się coraz częściej w dyskusji nad przyszłością edukacji humanistycznej skierowanej na wszechstronny rozwój człowieka, a szczególnie na jego możliwości w dziedzinie myślenia twórczego. Autorzy w pracach związanych z wychowaniem estetycznym dziecka zwracają uwagę na potrzebę jego kontaktu ze sztuką i ekspresję własną. Istnieje również wiele propozycji teoretycznych i praktycznych wykorzystujących elementy działań artystycznych lub dzieła sztuki jako ilustracje różnorodnych problemów. Rzadko jednak te propozycje odnoszą się do dzieci w klasach młodszych. Programy szkolne wydają się nie wykorzystywać możliwości zarówno poznawczych, emocjonalnych, jak i ekspresyjnych dzieci w tym okresie. Wprawdzie podkreśla się potrzebę naturalnego rozwoju ekspresji twórczej dziecka, jednakże w propozycjach dydaktycznych brakuje umiejętnie zaprojektowanych stymulacji poznawczych czy działaniowych, stawiających prawdziwe wyzwania. Pierwsze trzy lata edukacji szkolnej są czasem, w którym możliwe wydaje się stworzenie podstaw poznania i zrozumienia zjawisk artystycznych od prehistorii do współczesności. Dzieci w tym okresie cechuje naturalna skłonność do stawiania pytań o przyczyny i skutki zjawisk, przez co tworzy się ich spójny estetycznie obraz rzeczywistości. Cenne wydaje się wykorzystanie tego okresu, również dlatego, że dzieci podchodzą bardzo emocjonalnie do poznawania rzeczywistości, która je zaciekawia i inspiruje. System kształcenia ulega ciągłym przekształceniom w poszukiwaniu najlepszych rozwiązań przez modyfikowanie celów i metod nauczania. Program „Spotkania ze sztuką" jest propozycją opartą na wielkim bogactwie przeżyć gromadzonych przez wieki pod postacią dzieł tworzonych przez artystów. Ważne jest, by dziecko podążało za uczuciami, które wywołuje u niego sztuka. Warto do niej sięgać, warto poszerzać swoją wiedzę i wzbogacać wrażliwość. Dlatego bardzo zachęcam do jak najczęstszych i świadomych spotkań ze sztuką.
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/2121
    Collections
    • Monografie / Rozdziały (WSz)
    • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.