• Login
    View Item 
    •   DSpace Home
    • Wydział Filologiczny
    • Rozprawy doktorskie (WF)
    • View Item
    •   DSpace Home
    • Wydział Filologiczny
    • Rozprawy doktorskie (WF)
    • View Item
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    Doświadczenia wojny i okupacji (1939-1945) w polskich drukowanych dziennikach

    Thumbnail
    View/Open
    0052_20150430_gw_rd_doswiadczenia_wojny_i_okupacji_g_badon.pdf (8.901Mb)
    Author:
    Badoń, Grażyna
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
    Borek, Piotr
    xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
    Subject:
    dziennik
    doświadczenie
    antropologia
    wojna światowa II
    diary
    experience
    antropology
    world war II
    Date: 2012
    Metadata
    Show full item record
    Description:
    Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. prof. UP Piotra Borka.
    Abstract
    Interpretacji badawczej poddane zostały opublikowane diariusze polskie (drukowane w całości lub części) powstałe w latach 1939-1945 na terenach polskich. Skupienie się na specyfice doświadczenia okupacyjnego wskazuje na autorów-cywili, którzy nie biorą aktywnego uczestnictwa w walkach. Proponowana perspektywa badawcza polskich dzienników okupacyjnych skupia się na czterech płaszczyznach interpretacyjnych. Pierwszy obszar dotyczy antropologii codzienności. Cywilna perspektywa współuczestnictwa w wojnie postrzegana jest przez pryzmat tradycji, historii i stereotypu. Drugą płaszczyznę wyznacza doświadczenie przestrzeni i czasu. Temat jest szczególnie interesujący w dwóch wymiarach: egzystencjalnym i konstrukcyjnym. W pierwszym zakresie istotne jest postrzeganie przestrzeni oraz czasu jako elementu determinującego poczucie ludzkiej wolności. W drugim znaczeniu relacje przestrzenno-czasowe ujmowane są w kontekście genologicznym dziennika. Dominantą trzeciego zakresu jest obraz doświadczenia wewnętrznego wywołanego specyficzną sytuacją historyczną. Centralne miejsce zajmuje personalistycznie odczytywana koncepcja człowieka oraz Boga jako odpowiedź na powszechną potrzebę nadania sensu bezmiarowi zła wojny. Ostatnia płaszczyzna opiera się na uściśleniach teoretycznych oraz propozycjach typologicznych. Dziennik, jako forma uwarunkowana gatunkowo i pod względem kulturowym, przedstawiony zostaje w ujęciu intertekstualnym ze szczególnym wskazaniem na sylwiczny charakter zapisu.
    URI
    http://hdl.handle.net/11716/261
    Collections
    • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
    • Rozprawy doktorskie (WF)

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

     

     

    Browse

    All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

    My Account

    Login

    DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
    Contact Us | Send Feedback

    Deklaracja dostępności
    Theme by 
    Atmire NV
    Logo
    Budowa Repozytorium Uniwersytetu Pedagogicznego została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.