• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Doświadczenia wojny i okupacji (1939-1945) w polskich drukowanych dziennikach

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
0052_20150430_gw_rd_doswiadczenia_wojny_i_okupacji_g_badon.pdf (8.901MB)
Autor:
Badoń, Grażyna
Promotor:
Borek, Piotr
Język: pl
Słowa kluczowe:
dziennik
doświadczenie
antropologia
wojna światowa II
diary
experience
antropology
world war II
Data: 2012
Metadata
Pokaż pełny rekord
Opis:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. prof. UP Piotra Borka.
Streszczenie
Interpretacji badawczej poddane zostały opublikowane diariusze polskie (drukowane w całości lub części) powstałe w latach 1939-1945 na terenach polskich. Skupienie się na specyfice doświadczenia okupacyjnego wskazuje na autorów-cywili, którzy nie biorą aktywnego uczestnictwa w walkach. Proponowana perspektywa badawcza polskich dzienników okupacyjnych skupia się na czterech płaszczyznach interpretacyjnych. Pierwszy obszar dotyczy antropologii codzienności. Cywilna perspektywa współuczestnictwa w wojnie postrzegana jest przez pryzmat tradycji, historii i stereotypu. Drugą płaszczyznę wyznacza doświadczenie przestrzeni i czasu. Temat jest szczególnie interesujący w dwóch wymiarach: egzystencjalnym i konstrukcyjnym. W pierwszym zakresie istotne jest postrzeganie przestrzeni oraz czasu jako elementu determinującego poczucie ludzkiej wolności. W drugim znaczeniu relacje przestrzenno-czasowe ujmowane są w kontekście genologicznym dziennika. Dominantą trzeciego zakresu jest obraz doświadczenia wewnętrznego wywołanego specyficzną sytuacją historyczną. Centralne miejsce zajmuje personalistycznie odczytywana koncepcja człowieka oraz Boga jako odpowiedź na powszechną potrzebę nadania sensu bezmiarowi zła wojny. Ostatnia płaszczyzna opiera się na uściśleniach teoretycznych oraz propozycjach typologicznych. Dziennik, jako forma uwarunkowana gatunkowo i pod względem kulturowym, przedstawiony zostaje w ujęciu intertekstualnym ze szczególnym wskazaniem na sylwiczny charakter zapisu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/261
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image