• polski
    • English
  • English 
    • polski
    • English
  • Login
View Item 
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
  •   DSpace Home
  • Wydział Nauk Humanistycznych (WF)
  • Rozprawy doktorskie (WF)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Doświadczenia wojny i okupacji (1939-1945) w polskich drukowanych dziennikach

Thumbnail
View/Open
0052_20150430_gw_rd_doswiadczenia_wojny_i_okupacji_g_badon.pdf (8.901Mb)
Author:
Badoń, Grażyna
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-advisor:
Borek, Piotr
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
dziennik
doświadczenie
antropologia
wojna światowa II
diary
experience
antropology
world war II
Date: 2012
Metadata
Show full item record
Description:
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie Wydział Filologiczny. rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem dr. hab. prof. UP Piotra Borka.
Abstract
Interpretacji badawczej poddane zostały opublikowane diariusze polskie (drukowane w całości lub części) powstałe w latach 1939-1945 na terenach polskich. Skupienie się na specyfice doświadczenia okupacyjnego wskazuje na autorów-cywili, którzy nie biorą aktywnego uczestnictwa w walkach. Proponowana perspektywa badawcza polskich dzienników okupacyjnych skupia się na czterech płaszczyznach interpretacyjnych. Pierwszy obszar dotyczy antropologii codzienności. Cywilna perspektywa współuczestnictwa w wojnie postrzegana jest przez pryzmat tradycji, historii i stereotypu. Drugą płaszczyznę wyznacza doświadczenie przestrzeni i czasu. Temat jest szczególnie interesujący w dwóch wymiarach: egzystencjalnym i konstrukcyjnym. W pierwszym zakresie istotne jest postrzeganie przestrzeni oraz czasu jako elementu determinującego poczucie ludzkiej wolności. W drugim znaczeniu relacje przestrzenno-czasowe ujmowane są w kontekście genologicznym dziennika. Dominantą trzeciego zakresu jest obraz doświadczenia wewnętrznego wywołanego specyficzną sytuacją historyczną. Centralne miejsce zajmuje personalistycznie odczytywana koncepcja człowieka oraz Boga jako odpowiedź na powszechną potrzebę nadania sensu bezmiarowi zła wojny. Ostatnia płaszczyzna opiera się na uściśleniach teoretycznych oraz propozycjach typologicznych. Dziennik, jako forma uwarunkowana gatunkowo i pod względem kulturowym, przedstawiony zostaje w ujęciu intertekstualnym ze szczególnym wskazaniem na sylwiczny charakter zapisu.
URI
http://hdl.handle.net/11716/261
Collections
  • Rozprawy doktorskie (1960-2014) - dostęp ograniczony do komputerów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Pedagogicznego
  • Rozprawy doktorskie (WF)

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

Login

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image