• polski
    • English
  • polski 
    • polski
    • English
  • Zaloguj
Zobacz pozycję 
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
  •   Strona główna Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej
  • Serie Wydawnicze
  • Prace Monograficzne
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Zobacz pozycję
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Niełatwe dziesięciolecia : postawy społeczno-polityczne inteligencji krakowskiej w latach 1956-1980

Thumbnail
Oglądaj/Otwórz
Prace Monograficzne nr 527 (16.52MB)
Autor:
Bar, Joanna
Wydawca:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
ISBN: 978-83-7271-539-5
ISSN: 0239-6025
Język: pl
Data: 2009
Metadata
Pokaż pełny rekord
Streszczenie
Zagadnienie postaw społeczno-politycznych Polaków wobec rzeczywistości PRL to niewątpliwie jeden z niezwykle frapujących a zarazem trudnych problemów badawczych. Wszelkie odniesienia do tego okresu naszej historii, czy to w rozmowach prywatnych, czy publicznych dyskusjach, nieprzerwanie budzą silne emocje. Te, jakże przez nas łubiane, „długie Polaków rozmowy” obracają się jednak najczęściej wokół osobistych doświadczeń. Jeśli zaś wychodzą poza krąg własnych wspomnień, zbyt często zawierają obiegowe opinie i popularne stereotypy. Pamięć i spuścizna minionej epoki skłania bowiem wielu do konstruowania modelu społeczeństwa dopasowanego i przystosowanego do realiów ustroju bądź — skrajnie przeciwnie — modelu społeczeństwa totalnej negacji i oporu. Zbyt często zapomina się, iż umiejętność poruszania się w trudnych zazwyczaj warunkach codziennej egzystencji w wielu wypadkach nie zasadzała się ani na prostym dostosowaniu się do wymogów władz, ani na totalnej „opozycyjności”, lecz na wykształceniu całego wachlarza postaw pośrednich, a także na umiejętności wewnętrznego samodoskonalenia się i kultywowania wartości przekazanych przez dom rodzinny. „Mówi się, że istnieje tyle wersji historii najnowszej, ilu żyjących świadków, każdy bowiem ma ‘swoją prawdę’...”. Ta niezwykle trafna refleksja przypomina nam, jak trudne a zarazem niesprawiedliwe są wszelkie uogólnienia i kategoryczne sądy, potęgowane przez czynnik szybko upływającego czasu i subiektywizm ludzkiej pamięci. Tymczasem młode pokolenie coraz częściej poznaje niedawną przeszłość wyłącznie z kart podręczników historii, zadziwiając całkowitym niezrozumieniem pojęć i wyborów, jakie towarzyszyły Polakom przez cały okres Polski Ludowej. Jednocześnie niewielu uświadamia sobie, jak silnie epoka ta wpływa wciąż na nasze życie polityczne i społeczne. Warto więc zadbać, by następnym pokoleniom przekazać jak najpełniejszy obraz owych lat. Jeśli niniejsza monografia choć w minimalnym stopniu poszerzy stan wiedzy o tym trudnym do jednoznacznych kwalifikacji i ocen okresie naszych dziejów, jej publikacja będzie uzasadniona.
URI
http://hdl.handle.net/11716/2642
Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach
  • Monografie / Rozdziały (WH)
  • Prace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image
 

 

Przeglądaj

Całe RepozytoriumZbiory i kolekcje Daty wydaniaAutorzyTytułyTematyTa kolekcjaDaty wydaniaAutorzyTytułyTematy

Moje konto

Zaloguj

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Kontakt z nami | Wyślij uwagi

Deklaracja dostępności
Theme by 
Atmire NV
Logo
Budowa Repozytorium Uniwersytetu Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie została sfinansowana ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na działalność upowszechniającą naukę.

Image