Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymańska, Martapl_PL
dc.date.accessioned2018-07-04T08:13:27Z
dc.date.available2018-07-04T08:13:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.isbn978-83-7271-704-7
dc.identifier.issn0239-6025
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11716/3052
dc.description.abstractMetafora była i jest przedmiotem zainteresowania badaczy różnych dziedzin. Związane z nią zagadnienia mieszczą się w polu zainteresowania teorii i historii literatury, ale także językoznawstwa, psychologii, filozofii, pedagogiki. Główne kierunki badań koncentrują się wokół interpretacji wyrażeń metaforycznych, zagadnień teoretycznych oraz wykorzystania metafor w procesie twórczego myślenia. Dotychczasowe badania nad metaforą, prowadzone w związku z edukacją szkolną, skupiały się także wokół umiejętności werbalnej interpretacji metafor, metod uaktywniających czynności związane z interpretacją lub wykorzystywaniem konstrukcji metaforycznych w procesie twórczego myślenia. Obserwacją obejmowano głównie uczniów szkoły podstawowej, ze szczególną koncentracją na dzieciach z klas młodszych. Niniejsza monografia podejmuje problem językoznawczej analizy konstrukcji metaforycznych. Z jednej strony dokonuję więc językoznawczej klasyfikacji metafor w tekstach autorstwa gimnazjalistów, z drugiej zastanawiam się nad celowością wprowadzania ich do wypowiedzi i stopniem uświadomienia sobie ich funkcji w tekście. Przeprowadzone analizy prowadzą do refleksji na temat stylu młodych autorów, różnorodności, indywidualności bądź stereotypowości w sposobie opisywania świata. Analizując zgromadzony materiał, badam nie tylko frekwencję poszczególnych typów metafor oraz pokazuję, jaki jest najczęściej cel ich wprowadzania do wypowiedzi, ale także podejmuję próbę powiązania wypływających z analizy wniosków z typowymi sytuacjami, w których w procesie dydaktycznym pojawiają się konstrukcje metaforyczne. Uogólnienia językoznawcze otwierają więc perspektywę dydaktyczną. Praca ma charakter interdyscyplinarny, ale dla jasności wywodu i przejrzystości metodologicznej ograniczam się do narzędzi analitycznych stosowanych w językoznawstwie. Jednakże w podsumowaniu formułuję pewne postulaty dotyczące wprowadzania uczniów w problematykę związaną z metaforą, pamiętając, iż analiza szkolnych wypowiedzi uczniowskich ma sens tylko wtedy, gdy można z niej wyprowadzić wnioski dotyczące nauczania. Książka składa się z pięciu części. W pierwszej (rozdz. 1 i 2) przedstawiam najbardziej reprezentatywne teorie metafory oraz jej klasyfikacje, zaproponowane tak przez literaturoznawców, jak i językoznawców. W drugiej części (rozdz. 3) prezentuję metaforę z punktu widzenia psychologii (szczególnie psychologii twórczości). Przedstawiam również proponowane przez psychologów metody rozwijania twórczego myślenia oraz rolę metafory w tym procesie. Trzecia część stanowi metodologiczne wprowadzenie do przeprowadzonych badań. Przedstawiam tu kryteria wyodrębniania metafor w wypowiedziach uczniów. Metafory te staną się następnie przedmiotem obserwacji (rozdz. 4). Charakteryzuję także zebrany materiał oraz problemy badawcze (rozdz. 5). Czwarta - główna część książki - obejmuje analizę wypowiedzi prozatorskich gimnazjalistów (w wieku 13-15 lat), pod kątem występowania w nich konstrukcji metaforycznych (rozdz. 6-10). Analiza dotyczy ilości zaobserwowanych konstrukcji oraz ich jakości. Pozwala na wyprowadzenie wniosków dotyczących frekwencji poszczególnych typów metafor oraz funkcji, jakie pełnią w tekstach. Dokonuję tu także porównania z wcześniej przeprowadzonymi badaniami, dotyczącymi frekwencji metafor w prozie artystycznej. Rozdział dziesiąty poświęcony został analizie prac uczniów z wykorzystaniem narzędzi kognitywizmu. W znacznie większym stopniu pokazuje on stereotypowość w postrzeganiu świata i wyrażaniu go poprzez język. Na wyprowadzenie takich wniosków pozwoliła analiza materiału jednolitego pod względem tematycznym. W końcowej części dokonuję podsumowania wyników badań oraz formułuję uwagi o charakterze dydaktycznym.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Krakówpl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrace Monograficzne - Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie ; 606pl_PL
dc.subjectmetaforapl_PL
dc.subjectjęzyk polskipl_PL
dc.subjectkonstrukcje metaforycznepl_PL
dc.subjectwypowiedzi pisemne uczniówpl_PL
dc.titleMetafory w twórczych wypowiedziach pisemnych uczniówpl_PL
dc.typeBookpl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord