Oświata dorosłych wobec jednostek i grup defaworyzowanych : ku społecznej jedności
View/ Open
Author:
Aleksander, Tadeusz
Szarota, Zofia
Czerniawska, Olga
Saran, Jan
Majerek, Bożena
Miś, Lucjan
Wołk, Zdzisław
Mirewska, Elżbieta
Matejek, Józefa
Zdebska, Ewelina
Lubińska-Bogacka, Magdalena
Urbanek, Jolanta
Banach, Marek
Gierat, Tadeusz Waldemar
Prokop, Jiří
Rozenbajger, Małgorzata
Kawula, Anna
Wnęk-Gozdek, Joanna
Baraniak, Barbara
Jordan, Maria
Gierszewski, Dorota
Cyboran, Beata
Bednarczyk, Henryk
Litawa, Aleksandra
Pabiańczyk, Anna
Seredyńska, Danuta
Wawrzyniak, Joanna K.
Orzechowska, Grażyna
Majewska-Kafarowska, Agnieszka
Domagała-Kręcioch, Agnieszka
Tomczyk, Łukasz
Barańska, Magdalena
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-editor:
Szarota, Zofia
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-723-8
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
edukacja dorosłychDate: 2012
Metadata
Show full item recordAbstract
Celem opracowania jest zajęcie stanowiska w dyskusji nad rolą badań andragogicznych w wyznaczaniu bieżących i przyszłych kierunków polityki społecznej, w debacie nad rolą i funkcjami oświaty dorosłych wobec globalizacji,
informatyzacji i zdefiniowanych problemów społecznych. Priorytetowym zadaniem badawczym, podjętym przez autorów publikacji, jest diagnoza rozmiaru problemu zagrożenia defaworyzacją, marginalizacją i wykluczeniem społecznym,
wskazanie grup defaworyzowanych, rozpoznanie strategii rozwiązywania problemów związanych z uczestnictwem społecznym oraz integracją społeczną, określenie kwestii społecznych, do złagodzenia których przyczynia się oświata
dorosłych, opis jej narzędzi.
Opracowanie przynosi propozycje procesów normalizacyjnych realizowanych przez uczestnictwo w edukacji permanentnej (kształcenie poszkolne i pozaszkolne, kształcenie tzw. drugiej szansy, edukacja nieformalna) oraz w kulturze
poprzez działalność instytucji, placówek, organizacji społecznych i stowarzyszeń umożliwiających twórcze zagospodarowanie czasu wolnego. Opisano lokalne i regionalne inicjatywy i działania optymalizujące, zmierzające do rozwoju, integracji i aktywizacji jednostek oraz grup zagrożonych marginalizacją.