Między nauką o języku a rozwijaniem języka : koncepcje kształcenia językowego na przełomie XX i XXI wieku
View/ Open
Author:
Szymańska, Marta
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-981-2
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
język polskinauka o języku
kształcenie językowe
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Niniejsza praca wyrasta z pragnienia spojrzenia na przeszłość z perspektywy
współczesności, a także z chęci zebrania i uporządkowania
tendencji, które towarzyszą, organizują, wpływają na szkolną edukację
w zakresie nauczania języka ojczystego. Inspiracji do jej powstania było
wiele – praktyka uczenia w szkole, obserwowanie, jak uczą inni (doświadczeni
nauczyciele i początkujący studenci), nauczanie indywidualne,
analizowanie i pisanie podręczników, tworzenie materiałów dla
nauczycieli, rozmowy z nauczycielami, rozmowy z uczniami, a także
uważna lektura tego, co do tej pory napisano na temat kształcenia językowego.
Jest ona także jeszcze jednym głosem w sprawie nauczania
języka. Kolejnym poszukiwaniem złotego środka. Świadectwem zainteresowania
i namysłu nad tym, jak skutecznie uczyć języka, próbując
łączyć różne zobowiązania, w tym przede wszystkim to najważniejsze:
wobec podmiotu całego procesu – ucznia.