Dorośli z głębszą niepełnosprawnością intelektualną jako partnerzy, małżonkowie i rodzice
View/ Open
Author:
Kijak, Remigiusz
Publisher:
Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego, Kraków
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-isbn: 978-83-7271-982-9
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-issn: 0239-6025
xmlui.dri2xhtml.METS-1.0.item-iso: pl
Subject:
niepełnosprawnośćniepełnosprawność intelektualna
niepełnosprawni umysłowo
związki partnerskie
Date: 2016
Metadata
Show full item recordAbstract
Zagadnienia poruszane w książce odnoszą się do partnerstwa, małżeństwa i rodzicielstwa
osób z głębszą niepełnosprawnością intelektualną. Celem pracy było poznanie, poprzez
narrację, życia partnerskiego, małżeńskiego i rodzicielskiego osób z głębszą niepełnosprawnością
intelektualną, a także analiza zewnętrznych i wewnętrznych uwarunkowań
– jednostkowych, subiektywnych przeżyć lub zewnętrznych, społecznych warunków osób
badanych, które przyczyniły się do usamodzielnienia i ustabilizowania oraz satysfakcji
życiowej osób badanych. Analizy oparte są na badaniach jakościowych, i są próbą odpowiedzi
na pytania: Jakie czynniki (podmiotowe i/lub środowiskowe) decydują o tym, że
niektóre osoby niepełnosprawne intelektualnie tworzą związki partnerskie dzięki czemu
mogą prowadzić bardziej niezależne życie? Jak wygląda codzienność życia w związku?
Czy, a jeżeli tak, to w jaki sposób, wyobrażenia o przyszłości mogą wskazywać na dalsze
możliwości doskonalenia własnej niezależności życiowej przez pary? Jakie są plany rodzicielskie
badanych i ich plany na przyszłość?
Badania rekonstruują indywidualne wybory bycia w parze i jednostkowe decyzje
związane z posiadaniem potomstwa. Rekonstrukcyjna formuła badań prezentowanych
w książce odnosi się do interpretacji dokumentarnej (zapis wywiadu) refleksyjności społeczno-
biograficznej (Bohnack 2000, za: Krzychała 2007: 22). W prezentowanych badaniach,
projekt życia nie wyczerpuje się w narracji planów życia, zawarty jest również w sposobie
postrzegania przez badanych własnych społeczno-biograficznych doświadczeń.
W pracy przyjęto koncepcję waloryzacji roli społecznej Wolfa Wolfensbergera, koncepcję
społecznego zakotwiczania Aleksandry Grzymały-Kazłowskiej, koncepcję niezależnego
życia Eda Robertsa, jak również w pewnym zakresie teorię codziennych sfer
intymnych i związkowych, zainicjowaną na gruncie francuskim przez Jean-Claude’a
Kaufmanna.
Z analizy badań można wyłonić ogólny wniosek: osoby niepełnosprawne intelektualnie
budują związki partnerskie, niekiedy małżeńskie, posiadają potomstwo, jednak borykają
się z wieloma trudnościami związanymi z egzystencją: problemami mieszkaniowymi,
brakiem pracy, niewystarczającymi dochodami. Pary funkcjonują na bardzo różnym
poziomie: od bardzo dobrze radzących sobie, przez mające pewne trudności, najczęściej
związane z finansami, warunkami bytowymi, trudnościami w opiece nad dzieckiem, po
pary, które radzą sobie bardzo źle. Badane pary radzą sobie tym lepiej, im skuteczniej są
wspierane, a wsparcie rozumiane jest jako umiejętne kierowanie, a nie wyręczanie w codziennych
obowiązkach.